TRUCK & BUSINESS 268 (maart 2019)

Met een en dezelfde stem… klonk het nog

Op 14 januari van dit jaar organiseerden de drie Belgische beroepsorganisaties uit het wegtransport hun gemeenschappelijke nieuwjaarsreceptie. De federale mobiliteitsminister François Bellot was op post en het debat tussen de minister en de federaties verliep in een gemoedelijke sfeer. Het moet gezegd dat Bellot als verdediger van de Belgische transporteurs meer dan zijn best heeft gedaan tegenover een Commissie, die uitblinkt in besluiteloosheid. Gelet op de verregaande regionalisering van het wegtransport, heeft de minister niet zoveel meer in de pap te brokken. Het weerhield er hem niet van (zie vorige pagina’s) om een ‘ballonnetje’ op te laten, waarvan we hopen dat het na de verkiezingen een kans zal krijgen: hij wil de negatieve gevolgen van de zesde staatshervorming uitvlakken door nieuwe vormen van samenwerking tussen de gewesten in het leven te roepen. Febetra, UPTR en TLV keken hun leden dus recht in de ogen op 14 januari en hadden als slogan voor ‘met een en dezelfde stem’ gekozen. Bijna dag op dag een maand later, lijkt een zaak uit het verleden roet in het eten te gooien. Het betreft een ‘oorlogskas’ van het voormalige NBFBV die aanleiding heeft gegeven tot een (ultiem) cassatieberoep van UPTR en TLV, terwijl Febetra, dat zich op het einde van de jaren tachtig uit de NBFBV terugtrok, zich in eerste aanleg nog had aangesloten bij de juridische stappen van TLV en UPTR.

3.000 chauffeurs vinden en opleiden, zoals in Nederland, lijkt ons een nuttige besteding van een oorlogsschat van één miljoen euro…

Los van de uiteindelijke uitspraak in cassatie, is het duidelijk dat de drie beroepsorganisaties geen goede beurt gemaakt hebben. Noch over de manier waarop ze zich destijds afscheurden van het voormalige NBFBV (deze zaak is overigens al verjaard, Edelachtbare), noch over de manier waarop ze de erfenis aan het verdelen zijn. Een erfenis die, afhankelijk van de bron, meer dan één miljoen euro zou bedragen. Volgens juristen kunnen de activa van een vzw in vereffening alleen maar ten goede komen aan een organisatie met gelijkaardige doeleinden, meer bepaald de beroepsverdediging in de ruime zin van het woord. Misschien dat de oprichting van een grote en eengemaakte transportfederatie enig soelaas kan bieden? Sinds 13 februari is dit jammer genoeg een iets grotere illusie geworden. Terwijl de Belgische beroepsorganisaties een robbertje aan het uitvechten zijn over dit miljoen, is de transportsector in Nederland er op een jaar tijd in geslaagd om 3.000 chauffeurs te vinden, op te leiden en in dienst te nemen. Zou het niet beter zijn om zich hier op te focussen? Claude Yvens, Hoofdredacteur.  

Recente publicaties

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

TRANSPORT Management 106 (juni 2020)

Er is meer in het leven dan enkel Corona. Alhoewel… Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Ah, had ik maar een kristallen bol… […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo