Windrose elektrische vrachtwagen onthuld

Een van de prototypes van de Chinese Windrose elektrische truck is momenteel bezig met een demonstratietour door de Benelux. Wij kregen de kans om hem van dichtbij te bekijken tijdens een uitgebreide stop voor het Havenhuis in Antwerpen.

De Windrose is een van de weinige vrachtwagens die uitsluitend voor elektrische aandrijving is ontworpen. Alle mechanische onderdelen zijn ondergebracht in het chassis, terwijl alle rijfuncties worden uitgevoerd zonder mechanische verbindingen. Het is daarom relatief eenvoudig om verschillende trucks te maken op dezelfde technische basis.

Een ander bijzonder kenmerk van de Windrose is dat de bestuurder centraal is gepositioneerd. Dit biedt voordelen op het gebied van direct zicht, maar betekent bijvoorbeeld dat de bestuurder vanuit zijn bestuurderspositie moeilijk bij een loket of tolhuisje kan komen en er is geen passagiersstoel. Tegenover hem heeft de bestuurder een klein centraal dashboard en twee grote schermen, één voor infotainment en navigatiefuncties en één voor informatie over het voertuig zelf. Twee andere verticale schermen tonen beelden van de camera’s die de achteruitkijkspiegels vervangen. Een van deze camera’s is centraal geïnstalleerd, onder de voorruit, om de dode hoek voor de truck in de gaten te houden. Er zijn een paar opbergruimtes binnen handbereik, maar de grote koffers bevinden zich allemaal aan de achterkant van de cabine, boven het (zeer brede) bed. Een van de sterke punten van de cabine is de zeer lage instaphoogte in vergelijking met een traditionele Europese truck. De schuifdeur geeft toegang tot de cabine via drie treden, maar is niet erg breed.

De Windrose gebruikt één of twee assen met elk twee elektromotoren. Het prototype dat momenteel in de Benelux in gebruik is, is een 6×2 met twee van deze assen, maar er wordt momenteel een 4×2 versie bestudeerd voor de Europese markt, waar deze meer kans zou maken op typegoedkeuring. De aangekondigde prestatiecijfers zijn verbazingwekkend: de 6×2 heeft een vermogen van 1140 pk en batterijen met een totale capaciteit van 760 kWh. De 4×2 krijgt 570 pk. Dankzij de uitstekende luchtpenetratiecoëfficiënt (0,27) zou de Windrose relatief weinig energie moeten verbruiken. De fabrikant heeft een actieradius van 670 kilometer aangekondigd met een MTM van 49 ton, dus we kunnen een hogere actieradius verwachten met een combinatie van 44 ton. Nog een bijzonderheid: er zijn twee laadpoorten (type MCS) aan elke kant van het voertuig. De Windrose kan dus opladen met een vermogen van 1 megawatt, maar kan ook gelijktijdig opladen met twee minder krachtige oplaadpunten.

Wat zijn de commerciële en industriële plannen?

Op dit moment kan de Windrose alleen solo rijden, omdat hij geen normale oplegger kan trekken. “In China werd hij in december 2023 goedgekeurd en momenteel werken we aan de goedkeuring voor de Europese markt met de steun van Vinçotte. Ik denk dat we erin zullen slagen om de goedkeuring in Europa te krijgen omdat China zich heeft aangepast aan de Europese normen, vooral op het gebied van veiligheid”, legt Eric Gauthier (ex-Valeo en FCA) uit, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de activiteiten van Windrose in Europa.

Gauthier schat dat de certificeringshobbel in het eerste of tweede kwartaal van 2025 moet worden genomen. Wat marketing betreft, wil hij op de traditionele manier werken, met een verkoop- en naverkoopnetwerk dat vergelijkbaar is met dat van andere merken. Wat de oprichting van een fabriek in Antwerpen betreft, bevestigt Eric Gauthier de intentie, maar het zou gaan om een assemblage-eenheid op basis van CKD-kits.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo