Freddy De Mulder (Febiac) daagt politieke partijen uit: “Versterk aub het ecosysteem rond de elektrische truck!”

Febiac-voorzitter Freddy De Mulder sprak dinsdagavond de politieke wereld toe in het kader van de Truck & Business Summit die Transportmedia en de Belgische automobielfederatie samen organiseerden. Hij focuste op de energietransitie in het goederenvervoer en riep op tot meer samenwerking tussen alle overheidsniveaus en de sector zelf.

“De samenleving vraagt dat wij groen zijn, zero-emissie, duurzame materialen gebruiken, dat wij veilig zijn, vlot verkeer toelaten, maar ook dat transporteurs rendabel kunnen werken én tegelijk concurrentieel zijn – of beter gezegd concurrentiëler worden – tegenover buitenlandse ondernemingen met vaak goedkopere arbeidskrachten en flexibelere regulering”, zei hij bij wijze van inleiding.

Freddy De Mulder beschreef vervolgens drie uitdagingen die moeten worden aangegaan:

  1. Aangezien Europa de fabrikanten een sterke vermindering van de CO2-uitstoot oplegt (-45% tegen 2030 en -90% tegen 2040), zullen vrachtwagens grotendeels geëlektrificeerd moeten worden, ook al laat Europa de deur open voor koolstofneutrale brandstoffen, die nog steeds gebruikt kunnen worden in verbrandingsmotoren, maar alleen onder strikte voorwaarden. Het aanbod van elektrische vrachtwagens ontwikkelt zich, maar het ecosysteem rond de elektrische vrachtwagen moet zich tegelijkertijd ontwikkelen. En er is nog steeds een gebrek aan speciale oplaadstations met een grote capaciteit. Febiac roept daarom alle beleidsniveaus op om tijdens de volgende legislatuur snel een masterplan op te stellen voor de uitrol en financiering van een oplaadnetwerk specifiek voor vrachtwagens.
  2. Als ooit alle vrachtwagens elektrisch zouden rijden, zou dat een bijkomend elektriciteitsverbruik genereren van 16 TeraWattuur, of 20% van het totale huidige elektriciteitsverbruik in België. Deze elektriciteit moet natuurlijk koolstofarm zijn, anders verplaatsen we enkel het probleem van de CO2-uitstoot, en moet beschikbaar zijn om op te laden via een speciaal hoogspanningsnetwerk. Om deze uitdaging aan te gaan, moeten we volgens Freddy De Mulder koolstofarme en koolstofneutrale brandstoffen ontwikkelen en op de markt brengen, die vooral nodig zullen zijn in gebieden zonder elektriciteit en voor nichemarkten die moeilijk te elektrificeren zijn.
  3. Volgens Febiac heeft de kilometerheffing voor vrachtwagens zeker geholpen om de vergroening van het vrachtwagenpark te versnellen en de overheidsinkomsten aanzienlijk te verhogen, maar heeft ze de congestie op de weg niet verminderd. De federatie herhaalt haar oproep om de kilometerheffing uit te breiden naar lichte voertuigen en ze “slim” te maken door de tarieven te differentiëren naargelang tijd en plaats. Bovendien stelde Freddy De Mulder voor om de inkomsten van deze kilometerheffing te gebruiken om het oplaadnetwerk voor vrachtwagens uit te bouwen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo