Uit de berekening die Voka- Kamer van Koophandel Kempen maakte zijn de gezamenlijke kosten van de transportbedrijven uit de provincie Antwerpen gestegen met bijna 100 miljoen euro door de kilometerheffing. Voka eist dat de volledige opbrengst van deze kilometerheffing aan mobiliteitsverbeterende maatregelen worden besteed. In totaal loopt de kilometerheffingfactuur voor alle Antwerpse wegvervoerders op tot meer dan 131 miljoen euro. “Wanneer we van dat bedrag de kosten van het weggevallen eurovignet en verkeersbelasting aftrekken – samen goed voor bijna 34 miljoen euro – blijft een meerkost van 97,5 miljoen euro over.”, aldus Renilde Craps, gedelegeerd bestuurder van Voka Kempen. “De kilometerheffing kost ons handenvol geld”, getuigt Rocco Cannizzaro, General Manager van Transport Hendrickx & Zonen uit Hulshout. ‘De heffing is weliswaar goed bedoeld, maar brengt niet wat de overheid de transportsector voorspiegelde, namelijk minder files. In plaats daarvan moeten transportbedrijven nu veel meer betalen om in de file te staan!’ Daarom vraagt Voka Kempen dat het bedrijfsleven ook van de opbrengsten van de heffing kan genieten. “Het Vlaams Gewest haalt uit de kilometerheffing een netto-opbrengst van ongeveer 310 miljoen euro. Daarvan gaat momenteel 100 miljoen naar infrastructuur. Voka eist dat ook de resterende 200 miljoen euro aan mobiliteitsverbeterende maatregelen worden besteed: de wegeninfrastructuur, missing links, beter openbaar vervoer en het mobiliteitsbudget.” zegt Craps. De werkgeversorganisatie vraagt niet alleen een integrale investering van deze opbrengsten, maar ook een concreet engagement om een kilometerheffing voor personenwagens in te voeren. “Want alleen door verplaatsingen van personenauto’s duurder te maken, zullen overbodige kilometers in de spits worden vermeden”, onderstreept Craps.