Team Sperto 103 van Vansteeland Brugge verdedigde ons land op de finale van de RTEC-challenge (Road to Excellence Championship) in Lyon. In de wedstrijd voor het internationale netwerk van Renault Trucks eindigden de Belgen niet op de eerste plaats – die ging naar Duitsland – maar Anouchka, Lieven, Stéphane en Martin overtuigden wel met hun enthousiasme, gedrevenheid en teamspirit. “We hebben niet enkel veel plezier beleefd maar ook veel bijgeleerd”, zeggen ze. Aan de tweede editie van RTEC namen 5.285 kandidaten deel uit 49 landen, tweeënhalve keer zoveel als tijdens de eerste editie. Tijdens de preselecties moesten de 1.421 teams twee reeksen van 35 vragen beantwoorden om hun technische expertise en kennis van de instrumenten en de procedures van Renault Trucks te testen, en om na te gaan hoe ze de relaties met hun klanten beheren. Van die 1.421 teams haalden er 24 de finale in Lyon, waarvan één team uit ons land: Sperto 103. Het team van Vansteeland Brugge haalde 70/70 voor het theoretische gedeelte van de preselectie. Sperto is het Esperantowoord voor ervaring en daaraan heeft het vierkoppige team van Vansteeland Brugge geen gebrek. Samen hebben ze 103 jaar ervaring bij Renault Trucks. Receptioniste Anouchka Soete (20 jaar), magazijnier Lieven Bruneel (24 jaar) en werkplaatsverantwoordelijken Stéphane Duquesnoy (24 jaar) en Martin Van Bever (35 jaar). Infomax Tijdens de finale in Lyon kregen de deelnemers zes praktische proeven in de opleidingswerkplaats van de constructeur. De ploeg uit Brugge vond vooral het oplossen van een elektrische storing aan de hand van oscilloscoopbeelden en het verhelpen van een probleem aan de servopomp moeilijk, ook al omdat de apparatuur in Lyon niet dezelfde was als de toestellen die het team in Brugge gebruikt. Het lezen van de handleiding van zo’n nieuw toestel slorpte veel van de 45 minuten op die ze kregen om het probleem opgelost te krijgen. In de finale scoorde Sperto 103 heel hoog in de interpretatie van het verbruik aan de hand van de Infomaxverslagen van een voertuig. “Toch het stokpaardje bij Renault Trucks dat economisch rijden en een laag verbruik hoog in het vaandel draagt”, zegt Stéphane. Sperto 103 eindigde op een dertiende plaats vlak. Maar Anouchka, Lieven, Martin en Stéphane blikken tevreden terug. “Door deel te nemen aan de RTEC weten we nu veel meer over de voertuigen”, zeggen ze. “Tijdens de preselecties leerden we veel bij omdat we hele zondagen bezig zijn geweest met ons te verdiepen in technische informatie en procedures.” Want ook die procedures en veiligheidsvoorschriften werden beoordeeld tijdens de proeven. Zo viel ons op dat tijdens de check-up van een overgenomen Renault Trucks T eerst folie rond het stuurwiel werd geplaatst en een hoes over de zetel, want dat hoort bij de verplichte procedures als een voertuig bij de dealer binnenkomt.