transport media logo

Actros 1845 ruim 6% zuiniger dan voorganger uit 2015

Uit een test van 4.800 kilometer in de Portugese Algarve blijkt dat de Actros 1845 met zijn vernieuwde aandrijflijn ruim 6% zuiniger is dan zijn qua uiterlijk nauwelijks te onderscheiden voorganger uit 2015. De vernieuwde Actros werd vorig jaar op de IAA in Hannover voorgesteld. Naast geoptimaliseerde motoren, nieuwe motorolies met een lagere viscositeit en spiegelgladde tandwielen in de versnellingsbak werd ook de anticiperende cruisecontrol Predictive Powertrain Control (PCC) verder verfijnd. Alle ingrepen samen leverde dat – in vergelijking met een Actros 1845 uit 2015 – een verbruikswinst op van 6,5 % op het traject Stuttgart – Hamburg – Stuttgart, een testroute die de Duitse constructeur al 20 jaar gebruikt en waarop steile bergen en afdalingen afwisselen met vlakke stukken. Een gelijkaardige verbruikstest in de Algarve (Portugal) met zes journalisten achter het stuur gaf een gemiddelde verbruikswinst van 8,3 % tegenover de voorganger. Ook nu weer reden de teams afwisselende met een Actros 1845  uit 2015 en een Actros 1845 met de vernieuwde aandrijflijn. Zowel de trailers als de chauffeurs werden tijdens de test gewisseld en er werd afwisselend gereden in eco- en standaardmodus. Samen legden de trekkeropleggers 4.800 kilometer af. De verbruikswinst tussen de voertuigen uit 2015 en die van de nieuwste generatie varieerden van 5,9 tot 10,6 %, met de hoogste verbruikswinst in ecomodus. Active Brake Assist 4 De nieuwste Actros verbruikt niet alleen minder, hij is ook een stuk veiliger dan zijn voorganger. Van nu af kan de Actros net als de Antos worden uitgerust met de Active Brake Assist 4 (ABA 4) en met de Sideguard Assist. De ABA 4 stopt niet enkel voor een file die de chauffeur niet zou hebben opgemerkt op de autoweg maar evenzeer voor een voetganger die in een stad van tussen geparkeerde wagens opduikt. Eerst klinkt er in de cabine een akoestisch signaal en flikkert op het dasboard een rood waarschuwingslampje. Als de chauffeur dan nog niet ingrijpt remt het voertuig zelf. Op een gesloten omloop in Lissabon konden we van in de cabine van een Actros zien hoe de trekkeroplegger een noodstop uitvoerde voor een voetganger die met zijn gsm bezig was en intussen onoplettend de straat overstak. In Duitsland bestelt twee op de drie klanten de ABA 4. Naast de ABA 4 is er ook de Sideguard Assist die dodehoekongevallen moet voorkomen. Net als de Active Brake Assist 4 biedt Mercedes de Sideguard Assist zowel op de trekkers als de bakwagens van de Actros en de Antos aan. De Sideguard Assist detecteert aan de rechterkant van het voertuig of er zich iemand of iets naast vrachtwagen of de trekkeroplegger bevindt. Dat gebeurt tot twee meter voor de trekker en tot één meter na de oplegger of aanhangwagen. Rode driehoek Als de chauffeur bij het naar rechts afdraaien bijvoorbeeld dicht bij een fietser of een verkeerspaal komt, licht er op de rechterstijl eerst een oranje en daarna een rode driehoek op. Er klinkt ook een akoestische waarschuwing. Bij de Sideguard Assist moet de chauffeur wel zelf ingrijpen. Het is een waarschuwingssysteem, geen hulp bij het manoeuvreren. Het systeem is dan ook uitgeschakeld als het voertuig achteruit rijdt. De Sideguard Assist werkt ook op de snelweg bij een inhaalmanoeuvre. Terwijl je inhaalt blijft de oranje driehoek op de rechterstijl oplichten tot je ver genoeg van het voertuig rechts bent om opnieuw in te voegen. Dat konden we zelf ervaren tijdens een testrit van Lissabon naar Peniche. Maar daarover meer in een van de volgende nummers van Transport Management en Truck & Business.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.