Van Hool heeft een order van BASF gekregen voor 482 tankcontainers die in Ludwigshafen zullen ingezet worden voor het transport van diverse chemische producten. Twee jaar lang hebben Van Hool en BASF deze tankcontainers samen ontwikkeld. Het betreft 45’ tankcontainers (13,7 meter lang met een basisvolume van 53 m³ of 63 m³) en 52’ tankcontainers (15,8 meter met een basisvolume van 73 m³) met een laadvermogen van 66 à 67 ton. Het laadvermogen van de 45’ tankcontainer is het dubbele van een gebruikelijke tankcontainer en vergelijkbaar met een spoortankwagon. Deze 45’ tankcontainers kunnen ingezet worden voor het spoorvervoer, de binnenscheepvaart en, in lege toestand, ook bij het wegvervoer. Ze zijn afneembaar van de containerwagon en dus flexibeler bij het laden en lossen. Daarenboven zijn de containers geladen stapelbaar en kunnen gebruikt worden voor opslag. Volgens Erik Taeymans, Directeur van de BU Industriële Voertuigen, zal dit produkt het transport van chemische producten ingrijpend veranderen door meer transport van chemische goederen naar het spoor te verschuiven. Dit jaar worden nog zo’n 90 stuks en 2 prototypes afgeleverd. De rest van het order wordt in 2018 uitgeleverd. Filip Van Hool, CEO bij Van Hool NV, was bijzonder opgetogen met het order van BASF : “Met deze specifieke ontwikkeling voor BASF bevestigt de BU ‘Industriële Voertuigen’ meer dan ooit haar plaats op de wereldkaart als toonaangevend ontwerper en constructeur van tankcontainers voor het vervoer van vloeistoffen en gassen.”