Snel Logistic Solutions uit Deinze won de prijs van Transporteur van het Jaar in 2011. Op dat moment werd er flink ingezet op vernieuwing in haar manier van werken, het materiaal en de technologie die gebruikt werd. Al vertelt een telefoontje aan Gert Snel, zaakvoerder van Snel Logistic Solutions, dat ze dat tegenwoordig nog altijd doen. “Zo begonnen we toen al met Euro 5 vrachtwagens te rijden, hoewel dat op dat moment eigenlijk nog niet moest. We waren toen ook al Lean & Green, dankzij ons moderne wagenpark, onze eigen, duurzame onderhoudsafdeling en onze groene magazijnen”, vertelt Gert Snel. “We hebben ons plan helemaal uitgevoerd” “De bedoeling was onze CO2 uitstoot te verminderen met 23% in vijf jaar. Anno 2016 kunnen we stellen dat we daarin geslaagd zijn. Bij onze voertuigen kijken we vooral naar de banden en de aerodynamica, om zo het verbruik te doen afnemen. Maar heel onze organisatie is lean en green. We gebruiken overal LED verlichting. We hebben LNG vrachtwagens en Ecocombi’s in onze vloot. De toegelaten maximumsnelheid voor onze chauffeurs brachten we terug naar 85 km/u. We reduceren kilometers door een optimalere planning dankzij nieuwe ICT systemen. ICT systemen die er ook voor zorgen dat de manier waarop we klanten aansturen, controleren en onze KPI’s instellen allemaal werd geoptimaliseerd. Dit was allemaal onderdeel van het dossier dat ons uiteindelijk de prijs van Transporteur van het Jaar 2011 bezorgde. En we hebben het helemaal uitgevoerd.”, aldus Gert. Wat de titel Transporteur van het Jaar hem bracht? “Er zijn twee aspecten die de titel Transporteur van het Jaar ons heeft opgeleverd. Intern heeft ons dit natuurlijk een enorme fierheid over onszelf en ons bedrijf gebracht. We zijn nog altijd apetrots dat we dit vijf jaar geleden hebben kunnen waarmaken. Extern merkten we vooral een grotere klantenwaardering. Er was net iets meer begrip, wanneer het eens even wat minder ging. En ook de betrokkenheid is groter. Het is niet zo evident om nog mensen te vinden, vandaag de dag. We gebruiken onze titel dus wel als argument. Ook in de verkoop wordt het nog altijd aangehaald. En ook leveranciers weten het te appreciëren. De titel Transporteur van het Jaar heeft in België dus een serieuze bijklank, en daar zijn we blij om.” “Onze chauffeurs werkten al langer papierloos dankzij de boordcomputers. We checken steeds meer of klanten op tijd aangeleverd worden. Dat is nu echt een hoofditem geworden. Er wordt proactiever gemeld wanneer wagens op tijd zijn. Maar ook de planning wordt steeds complexer, en er worden steeds meer tools gebruikt om alles te ondersteunen. 30% van onze auto’s werkt ‘s nachts, er is dus heel veel afstemming nodig. En dat is niet zo eenvoudig, want alles moet perfect op elkaar ingespeeld zijn. In 2014 besloten we dat dit echt helemaal anders moest. Na een voorbereidingsperiode van drie jaar gaan we in 2017 helemaal live met een geïntegreerd IT-systeem. Administratie, boekhouding, planning, WMS, alles zit erin. Allemaal dankzij een nieuw computersysteem. In 2011 gebeurde er nog veel met de hand. Nu wordt dit allemaal geautomatiseerd. Onze medewerkers kregen allemaal een vooropleiding, zodat we begin januari live kunnen gaan met het hele nieuwe TMS pakket”, vervolgt Gert. Duurzaamheidsrapport “Maar eigenlijk zijn we in de laatste vijf jaar op zowat alle vlakken veranderd. Op het vlak van materiaal kopen we natuurlijk alleen nog Euro 6 aan. Qua organisatie zijn we naar een quasi 24 uurs bedrijf gegaan. Ons klantenbestand is vergroot. We blijven echter ook de nadruk leggen op het milieuverhaal. In 2016 maakten we nog een duurzaamheidsrapport, waar we commitments opnamen om onze bijdrage voor de planet, people, profit en passion te versterken. We willen een bedrijf zijn waar mensen graag werken. We begeleiden ook chauffeurs zonder ervaring met enkel een rijbewijs C en leiden hun op tot goede vrachtwagenchauffeurs. En we luisteren naar hun. Daarnaast heeft iedereen in ons bedrijf de planet hoog in het vaandel dragen. We vernieuwden trouwens onlangs nog onze burelen en gebruikten nog beter isolerend materiaal. Het gaat dus echt over alle vlakken heen.” En verder? “We ambiëren toch een gezonde groei en willen zo veel mogelijk de zorgen van de klant uit zijn handen nemen. We zijn toch weer bezig met een aantal mooie leads, zowel logistiek als transport. Onze eigen interne organisatie verbeteren is ook een blijvend feestje. Een concreet project? Volgend jaar zouden we graag onze ecocombi’s in Wallonië laten rijden. Dat is een mogelijkheid waar we graag op inspelen. Want in onze sector mag er wel eens wat meer gezocht worden naar opportuniteiten, dan altijd maar bezwaren op te sommen”, lacht Gert.
“Na onze titel was er net iets meer begrip bij de klanten, wanneer het eens even wat minder ging. En ook de betrokkenheid is groter.” (Gert Snel)