De extra-lage X-Low versie van de Volvo FH trekker wist deze keer Vercauteren Transport nog te overtuigen : de transportfirma uit Eksaarde, die gespecialiseerd is in gepalletiseerd groepagevervoer met megatrailers, nam zopas vier nieuwe exemplaren kin gebruik. In 1974 stond André Vercauteren in voor de bevoorrading van de Volvo Trucks fabriek in de Gentse haven. Nu pendelen de combinaties van Vercauteren Transport tussen toeleveranciers in België, Nederland en Duitsland enerzijds en de fabriek anderzijds. Daarnaast bestaat de activiteit vooral uit transport voor automotive-bedrijven. De firma wordt geleid door Ann Vercauteren met haar broers Bart en Geert. Volume, geen gewicht De vloot telt 21 Volvo Trucks trekkers en een zeventigtal 96 m3 megatrailers. De meest recente trekkers zijn vier FH 4×2 X-Low met een motor van 420 pk. Deze vermogen volstaat want Vercauteren Transport vervoert vooral volume op meestal vlakke trajecten. Ze hebben een extra laag chassis en een koppelschotelhoogte van slechts 95,5 cm (of circa 92 cm nominaal tijdens het rijden). Om het verbruik te verminderen worden de Globetrotter-cabines uitgerust met dakspoilers en laterale deflectoren. Transport Vercauteren gebruikt ook Dynafleet, het online wagenparkbeheersysteem van Volvo Trucks. “Wij gebruiken alle vier de modules: Fuel & Environment voor de verlaging van het brandstofverbruik; Driver Times voor de loonberekening; Positioning om de vrachtwagens beter te lokaliseren en de leveringen op te volgen; en Messaging om efficiënter met de chauffeurs te communiceren”, legt Ann Vercauteren nog uit. “Wij ervaren in de praktijk dat Dynafleet het rendement verbetert en onnodige stilstand vermijdt”.