Trafuco is een complexe organisatie. De onderneming vervoert vloeistoffen, verpakte goederen en containers, en doet dat via de weg, binnenwateren en het spoor. Bovendien is er ook een beperkte activiteit in het dedicated magazijn. Wanneer CEO Marc Van den Broeck dan ook op zoek ging naar een manier om de precieze kostprijs van opdrachten en ritten te berekenen, stootte hij al gauw op een heel aantal praktische moeilijkheden. “Er is een massa data uit allerlei bronnen”, zegt hij, “maar het probleem is dat die niet op dezelfde manier gestructureerd zijn. Wij hebben een oplossing gevonden bij PRO-TRANS, de tool die de gegevens binnenhaalt, bij elkaar optelt, ze combineert, aan elkaar plakt en er structuur in brengt. Op die manier komen we tot kennis, waarna we op basis daarvan tot acties kunnen overgaan.” De gegevens die uit de nacalculatie komen, legt men bij Trafuco naast het precalculatieblad. Dat is vaak deels gebaseerd op buikgevoel en ervaring. Zo worden de aannames uit de precalculatie – die ook bepalend zijn voor de offerte – aangepast in functie van de gemeten kosten. Wat hij ondertussen al geleerd heeft dankzij de number crunching? Marc Van den Broeck heeft het onder meer over de overheadkosten die vaak over het hoofd gezien worden, zoals bijvoorbeeld de opleiding van mensen. Maar ook de overhead die specifiek is voor een bepaalde klant – deze wil een aantal statistieken, de andere wil dat je telefonisch verwittigt – wordt vaak niet meegenomen in de voorafgaande berekeningen. “We zien ook dat een erg groot pijnpunt de time slots zijn. Die zijn georganiseerd om alles vlot te laten verlopen, maar in de praktijk is dat niet altijd zo. Ze leiden er ook toe dat we vaker te vroeg zijn dan te laat, wat een enorme kost met zich meebrengt – dat bleek duidelijk uit onze analyse.” Bij Trafuco worden de analyses en objectieve cijfers op tafel gelegd wanneer de onderneming met klanten samenzit. Congestietaks Tot slot wil Marc Van den Broeck nog een oproep lanceren, in het bijzonder naar de drie beroepsfederaties. “Er is al de brandstoftoeslag en de kilometerheffing die we kunnen doorrekenen. Waarom kan dat niet voor de files”, vraagt hij zich af. Die files, zo leerden zijn analyses, zijn er erg belangrijke kostenfactor. “We kunnen per dag bepalen hoeveel files er staan en die gegevens gebruiken om een ‘congestietaks’ toe te passen. Dan is een objectief criterium dat ervoor zorgt dat transportondernemingen vergoed worden voor de kosten die ze maken.”