De introductie van de MAN TGE op Matexpo is een belangrijke gebeurtenis voor MAN. Tot voor kort keken de grote vrachtwagenconstructeurs altijd een beetje afgunstig naar de merken die een compleet gamma bedrijfswagens konden aanbieden, van de lichte bestelwagens tot de zwaarste vrachtwagens. Tot hiertoe waren alleen Iveco en Mercedes-Benz daartoe in staat. Het kunnen aanbieden van een compleet gamma is een belangrijke troef om de klanten aan het merk te kunnen binden. Ook MAN was zich terdege bewust van dat feit. In het verleden werd al eens samengewerkt met Volkswagen en zagen we een in de jaren tachtig het gamma MAN-VW op de markt. Een nieuwe kans deed zich voor bij de ontwikkeling van de nieuwste generatie Volkswagen Crafter. De oude Crafter werd samen met Mercedes-Benz ontwikkeld, maar die samenwerking is stopgezet. Binnen de grote groep van Volkswagen bedrijfswagens, waartoe ook MAN en Scania behoren, werd beslist om de nieuwe Crafter in eigen beheer te ontwikkelen en dat gamma lichte bedrijfsvoertuigen ook onder de naam MAN te commercialiseren.
Poolse fabriek
Net als de zustermodellen van Volkswagen wordt de MAN TGE gebouwd in een gloednieuwe fabriek in Polen (Wrzesnia). Daar zijn ondertussen de eerste MAN TGE van de lijn gelopen. “Onze nieuwe fabriek in Wrzesnia hanteert nieuwe kwaliteitsnormen. De voertuigen worden onderworpen aan een groot aantal kwaliteitscontroles. De maatprecisie van de carrosserie zelf wordt tijdens de assemblage herhaaldelijk gecontroleerd door geautomatiseerde lasers en digitale camera’s op meerdere meetstations”, zegt Dennis Affeld (Senior Vice President Sales Van MAN Truck & Bus). “We kijken ernaar uit om de strenge productienormen van de TGE te combineren met het professionele verkoop- en servicenetwerk van MAN. Onze klanten zullen het geweldig vinden, dat weten we zeker. We streven naar een verkoop van zo’n 20.000 wagens per jaar.”
De TGE is een uitgelezen kans
“Voor de MAN klant klinkt het als muziek in de oren dat hij nu op één punt terecht kan voor zijn complet vloot aan bedrijfsvoertuigen, van bestelwagens tot de zwaarste trucks,” vertelt Mikael Van Cauter, Project Manager LCV, die bij MAN Truck & Bus Belgium het commercieel succes van de TGE in goede banen moet leiden. Hij zal hierbij rechtstreeks rapporteren aan commercieel directeur Stijn Tielens. Door de uitbreiding van het bedrijfswagengamma met lichte bedrijfsvoertuigen van 3 tot 5,5 ton heeft MAN nu een oplossing voor elk transport, zowel in het vervoer van personen als voor het transport van vracht. Het gamma TGE is immers zeer uitgebreid met chassisversies (enkele of dubbele cabine), gesloten uitvoeringen (met een laadvolume tot 18,4 m3!) en minibusvarianten. Bovendien is er keuze uit modellen met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en zelfs vierwielaandrijving. “Wij richten ons in de eerste plaats op professionals en hun behoefte aan lichte bedrijfsvoertuigen. Dat kunnen transporteurs zijn die naast volle truckladingen ook kleinere hoeveelheden willen vervoeren of pakjes verdelen, maar ook bouwondernemingen die behoefte hebben aan een kleine kipper of een platform met dubbele cabine zodat ze materieel en arbeiders kunnen vervoeren. We verwachten overigens veel van de steeds uitbreidende e-commerce met kleinere bestellingen. Lichte bedrijfswagens worden overigens ook populairder omdat ze aan de kilometerbelasting ontsnappen en de chauffeur slechts een B- of BE-rijbewijs nodig heeft. Particulieren en kleine bedrijfjes, die geen of veel minder feeling hebben met de truckwereld, zullen zich wellicht eerder tot onze partner Volkswagen richten. Maar uiteraard zijn ook zij bij ons welkom.”, gaat Mikael verder.
De troef van een echte vrachtwagenfabrikant
“De voornaamste troef van MAN is onze ervaring op het gebied van service van bedrijfsvoertuigen. De klant van een TGE zal kunnen rekenen op dezelfde servicevoordelen als de trucks. Dat geldt voor zaken als financiering, maar ook de diensten van MAN Solutions van onderhoudspakketten over diagnose tot en met opleiding zullen voor de TGE klanten beschikbaar worden. Daarbij zal de integratie van MAN Telematics en MAN Solutions een grote rol spelen.” “Anderzijds heeft MAN als partner in de ontwikkeling van de TGE een grote rol gespeeld. De 100 jaar ervaring met trucks zit nu ook in de genen van de TGE. Bij de ontwikkeling van de aandrijflijn, bijvoorbeeld, heeft MAN al zijn ervaring ter beschikking gesteld om de betrouwbaarheid tot een zeer hoog niveau op te tillen. De betrouwbaarheid staat dus op MAN niveau en dat geldt ook voor de assistentie.” “Alle MAN concessies in België doen mee om de TGE aan de man te brengen. Er komen dus geen aparte verdelers voor het lichte gamma. We zijn al sinds 2015 gestart met de voorbereidingen. De dealers zijn voor 100% getraind op het verkopen en onderhouden van de TGE. De werkplaatsen werden aangepast met specifieke tools, diagnosetoestellen en hulpmiddelen, zoals een brug voor lichte bedrijfsvoertuigen bijvoorbeeld. De dealers zijn er tevens op voorbereid om klanten van de TGE te helpen met hun andere lichte bedrijfsvoertuigen. Ze zullen bij MAN terecht kunnen voor hun hele vloot. In principe zullen alle verkopers bij de MAN concessies de TGE kunnen aanbieden, maar we streven naar een apart verkoopteam voor de TGE, met specialisten in het lichtere gamma.” “De officiële introductie is voor België gepland in september 2017. Uiteraard gaan we in de tussenliggende periode de klanten uitgebreid informeren over de mogelijkheden aan de hand van verschillende evenementen. Zowel MAN Truck & Bus Belgium als de dealers zijn er klaar voor.”