In januari werd het al aangekondigd: Ford en Volkswagen Commercial Vehicles gaan samenwerken. Die samenwerking begint vooral op het domein van het autonoom rijden en de elektrificatie vorm te krijgen. Er is echter nog steeds geen sprake van het nemen van wederzijdse participaties.
De eerste concrete uitwerking van de overeenkomst betreft autonoom rijden. Ford investeert al sinds begin 2017 in de start-up Argo AI. Die heeft onlangs aangekondigd dat het een onderzoekscentrum in Pittsburgh in Pennsylvania gaat bouwen. Ook Volkswagen gaat Argo AI kapitaliseren, net zoals Ford 1 miljard dollar in vijf jaar. Beide constructeurs zullen dus Argo AI’s autonome rijsystemen niveau 4 kunnen gebruiken, zowel voor projecten over gedeelde mobiliteit als bij de levering van pakjes, en zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Argo AI gaat in München trouwens een tweede onderzoekscentrum bouwen.
De twee constructeurs bevestigen voorts dat Ford het modulaire platform voor elektrische voertuigen zal gebruiken dat door Volkswagen is ontwikkeld. Ford wil hiermee in 2023 minstens één elektrisch voertuig in Europa lanceren. Er was voorzien dat Ford Ranger en VW een jaar eerder gezamenlijke gamma’s lichte bedrijfsvoertuigen en pick-ups op de markt zouden brengen. Maar het is uiteindelijk Ford die de pick-up gaat bouwen die de Ford Ranger en de Volkswagen Amarok zal opvolgen. Het is ook Ford die zich met de toekomstige lichte bedrijfsvoertuigen voor Europese klanten in de categorie van 3,5 ton gaat bezighouden. Volkswagen zal dan weer een stadsvoertuigje voor de Europese markt en enkele andere algemene markten ontwikkelen.