MAN TGE en VW Crafter krijgen een facelift

De VW Crafter en MAN TGE presenteren zich in een nieuw jasje. Deze bijna-tweelingbroers zetten in op meer veiligheid en comfort, infotainment en digitale technologie. Zonder ook maar iets van hun onderscheidende karakter te verliezen.

Volkswagen Bedrijfswagens heeft een complete update van de Crafter aangekondigd. De nieuwe versie van dit succesvolle model biedt infotainment-, bestuurdersassistentie- en comfortsystemen van een nieuwe generatie.

Het nieuwe infotainmentsysteem met autonoom display en de Digital Cockpit in combinatie met een multifunctioneel stuurwiel zijn standaard. De digitale spraakassistent IDA met ChatGPT-integratie is optioneel. Er zijn ook een aantal nieuwe elektronische bedieningselementen, zoals de elektronische parkeerrem met Auto Hold-functie.

Tot de standaard assistentiesystemen behoren Front Assist (autonoom noodstopsysteem met fietsers- en voetgangersdetectie), Lane Assist (hulp bij het aanhouden van de rijstrook), dynamische verkeersbordenweergave, een snelheidsbegrenzer en een akoestisch afstandcontrolesysteem voor de achterste zone. Travel Assist wordt voor het eerst als optie aangeboden op de Crafter. Dit systeem combineert Adaptive Cruise Control (ACC) voor automatisch accelereren en remmen, en Lane Keeping Assist. In combinatie met Travel Assist wordt Emergency Assist (automatisch remmen en manoeuvreren tot stilstand) nu ook geïntroduceerd op de Crafter.

Volkswagen wijst erop dat “ondanks de verbeterde veiligheids- en comfortvoorzieningen de prijzen op hetzelfde niveau blijven als het vorige model”. De voorverkoop van de nieuwe Crafter start vandaag in Duitsland en de eerste voertuigen staan vanaf de zomer bij de dealers. Bij de introductie worden twee TDI-motoren (103 of 130 kW) aangeboden in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak in een aantal carrosserievarianten. Een variant met een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen en versies met achterwielaandrijving zullen volgen.

MAN van zijn kant presenteert de TGE modeljaar 2025, die “de grootste technologische sprong in zijn geschiedenis maakt”. Op het programma: verbeterde actieve en passieve veiligheid met 11 nieuwe beschikbare assistentiesystemen, wat het totaal op 27 assistentiesystemen brengt, infotainment met een ultramodern MAN Media Van-touchscreen, een digitaal MAN SmartLink-instrumentenpaneel, het Keyless Go-systeem, een multifunctioneel stuurwiel en een elektronische parkeerrem. MAN richt zich ook op het verbeteren van de cyberveiligheid. De MAN TGE is beter beschermd tegen digitale manipulatie en ongeoorloofde wijzigingen van de voertuigsoftware en is ook uitgerust voor toekomstige digitale online services. Een ander voordeel is de mogelijkheid om live updates uit te voeren, waardoor bezoeken aan de werkplaats voor software-updates overbodig worden en de stabiliteit van de software continu wordt verbeterd.

Op het gebied van veiligheid zijn de dodehoekwaarschuwing en de waarschuwingssystemen voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook volledig nieuw. Ze zijn nu standaard op alle N2-goedgekeurde MAN TGE’s van meer dan 3,5 ton en optioneel op N1-goedgekeurde voertuigen. De optionele Cruise Assist, Cruise Assist Plus en Turn Assist systemen zijn ook nieuw. De lijst met standaard ondersteuningssystemen is uitgebreid met vermoeidheidsdetectie, verkeersbordinformatie, intelligente snelheidsassistentie, noodstopassistentie, parkeerassistentie, actieve rijstrookbewaking, cruise control en bandenspanningscontrole.

Tot de comfortkenmerken behoren een nieuw dashboard met digitaal instrumentenpaneel en een groot MAN Media Van-touchscreen voor de bediening van de voertuigfuncties en het infotainmentsysteem. Het volledig herziene elektrische en elektronische systeem van het voertuig, de nieuwe bestuurderscabine en de nieuwe assistentiesystemen moeten de MAN TGE naar een hoger niveau tillen, wat hem de bijnaam “Next Level” opleverde. De productie van de eerste varianten van het model start in juni 2024, en meer varianten volgen in de loop van het jaar. De 2,0-liter turbodieselmotor en de keuze uit een handgeschakelde of 8-traps automatische transmissie blijven ongewijzigd. Het vorige instapmodel met een vermogen van 75 kW (102 pk) zal niet langer worden aangeboden vanwege de beperkte vraag van het publiek. Er zijn nu standaard drie vermogensniveaus beschikbaar: 103 kW (140 pk), 120 kW (163 pk) en 130 kW (177 pk).

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo