In het kader van zijn ‘GoGreen’-programma is DHL Express volop aan het testen met de elektrische StreetScooter-bestelwagen. De uitvinder van dit voertuig, met dezelfde naam als de bestelwagen zelf, is een filiaal van Deutsche Post, het moederbedrijf boven DHL. De onderneming wil vooral nagaan of het rijbereik van de StreetScooter al dan niet groot genoeg is.
Elektrische bestelwagens zijn vanzelfsprekend goed voor het milieu, maar hun nadeel is dat ze buiten de stad weinig worden gebruikt. Dit heeft te maken met het beperkte vermogen van de batterijen, waardoor hun rijbereik vaak niet verder gaat dan 200 km. Batterijen met meer vermogen nemen dan weer meer plaats in, wat nefast is voor de leveringen van DHL Express.
Momenteel wordt er in België getest om meer data in te zamelen en om de ScreetScooter te optimaliseren. Is het mogelijk om de batterijen op te laden tijdens de lunchpauze? Welke trajecten zijn het meest geschikt? Moet er een opleiding worden voorzien voor de chauffeurs? De antwoorden op deze vragen zullen doorslaggevend zijn om de ScreetScooter al dan niet in te zetten.
DHL wil hoe dan ook minder CO2 uitstoten, en dan meer bepaald 50% minder tegen 2025 en 100% tegen 2050. Op die manier zou de pakjesbezorger tegemoetkomen aan de doelstellingen van de EU.