De Europese Commissie is het grondig oneens met twee bepalingen uit het Mobiliteitspakket. Hierover werd recent een overeenkomst bereikt tussen het Finse voorzitterschap van de Raad en het Europees Parlement. De nieuwe afspraken rond cabotage zouden namelijk strijdig zijn met de CO2-doelstellingen, zoals vastgelegd in de Green Deal van Ursula Von der Leyen.
Dit nieuws is afkomstig van de Franse nieuwssite Contexte, en werd later overgenomen door Le Soir: in een communicatie van de Commissie van 17 december staat te lezen dat het feit dat een voertuig om de acht weken verplicht moet terugkeren naar het land van inschrijving, in strijd is met de doelstellingen uit de Green Deal. De Commissie betreurt bovendien dat er onvoldoende steun is voor gecombineerd vervoer. De vicevoorzitter van de Commissie heeft aangekondigd dat de Commissie de impact van de aangekondigde maatregelen op het milieu, het klimaat en de interne markt zal evalueren. “Na afloop van de impactstudies zal de Commissie, indien nodig, gebruik maken van haar recht om doelgerichte wetgevende initiatieven te nemen, nog voor beide aspecten in voege treden.”
Contexte vermeldt bovendien dat de nieuwe Transportcommissaris, de Roemeense Adina Valean, in dit stuk de rol opneemt van woordvoerster van de Oost-Europese landen, die zich verzetten tegen elke vorm van beperking op cabotagevervoer. Het is pervers dat deze landen het ecologie-aspect ‘gebruiken’ om zich te verzetten tegen de nieuwe regels rond cabotage, terwijl het net die landen zijn die weigeren om zich te engageren om de verlaging van de CO2-uitstoot doeltreffend en grootschalig aan te pakken.