TLB’s politieke debat: een paar verrassingen op het menu… en één grote spijt

Gisteravond organiseerde de confederatie Transport & Logistiek Belgium haar grote politieke debat met alle grote partijen (met uitzondering van de PS, die niemand stuurde). Drie onderwerpen werden voorgelegd aan de politieke vertegenwoordigers: de professionele diesel, de verlaging van de loonkosten en de kilometerheffing.

Wat de professionele diesel betreft, waren we bijvoorbeeld verbaasd dat Kris Verduyckt (Vooruit) ‘groener’ was dan Stijn Bex (Groen), en blij dat Marie Lecocq (Ecolo) minder dogmatisch was dan federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. Over het algemeen zijn de belangrijkste partijen het erover eens dat het professionele dieselsysteem op een dag moet worden afgeschaft, maar Vooruit (vooral) wil het sneller doen en zonder noodzakelijk rekening te houden met de geleidelijke opkomst van alternatieve aandrijving. Wim Verheyden (VB) heeft de transporteurs een schouderklopje gegeven door te bevestigen dat hij volledig achter de professionele diesel staat, maar door vooral de ‘all-electric’-aanpak aan te vallen, waarin hij radicaal tegenover Groen staat. De PTB en PVDA willen de commerciële diesel afschaffen maar de brandstofprijs voor iedereen maximeren, een voorstel dat vele wekbrauwen deed fronsen in de zaal.

De kwestie van de loonbelasting liet iedereen een beetje teleurgesteld achter, waarbij elke politieke vertegenwoordiger vasthield aan de gebruikelijke lijn van zijn of haar partij. Het duo Robin Tonniau / (PVDA / PTB) herhaalde hun steun voor een Europees minimumloon en loonsverhogingen gefinancierd door belastingen op bedrijfswinsten en een vermogensbelasting. Vooruit is iets minder radicaal en steunt een Europees minimumloon, maar alle andere partijen zijn voorstander van het ondersteunen van het concurrentievermogen van bedrijven. Hoe dit moet worden bereikt, zal echter waarschijnlijk aanleiding geven tot verhitte debatten binnen toekomstige regeringen, bijvoorbeeld als de NVA met centrumlinkse partijen aan de macht komt. Wat betreft de belastingvrijstelling van niet-productieve uren lijkt er wel een window of opportunity te zijn, maar die lijkt smal, waarbij verschillende partijen niet tegen het idee zijn maar het niet op slechts één sector willen toepassen.

Tot slot heeft het onderwerp kilometerheffing een aantal verrassende ‘coalities’ opgeleverd: TLB pleit ervoor om de kilometerheffing toe te passen op alle voertuigen, zodat het een ‘intelligent’ instrument wordt om de mobiliteit te controleren, en dit voorstel wordt gesteund door Groen en Ecolo, maar ook door Défi aan Franstalige zijde en Open VLD aan Nederlandstalige zijde. Niet genoeg voor een parlementaire meerderheid… Ook hier waren er populistische voorstellen van het VB (alle automobilisten een vignet opleggen, ook al staat Europa dat niet meer toe) en de PTB/PVDA.

Over het algemeen ontbrak het in het debat gewoon aan een globale visie op de dingen. Iedereen concentreerde zich op regionaal of federaal (zelden Europees) beleid, maar niemand durfde de kwestie van de verdeling van bevoegdheden in transport aan te kaarten, die een groot aantal kwesties op Belgisch niveau blokkeert. Uit een enquête van het tijdschrift Truck & Business (die morgen op deze site wordt gepubliceerd) blijkt dat een meerderheid van de vervoerders (zowel Vlaamse als Waalse) bepaalde bevoegdheden opnieuw zou willen verdelen. De andere spijtbetuiging is natuurlijk de niet-deelname van de PS. De Franstalige socialisten hadden al hun… 21e kandidaat in Brussel gestuurd naar het politieke debat van Febiac en Transportmedia en stuurden deze keer gewoon hun kat.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo