Naast de Transport Market Monitor doet een nieuwe index van de transportprijzen zijn intrede: die toont dat de tarieven tijdens het derde kwartaal zijn gestabiliseerd.
De ‘European Road Freight Development Benchmark’ wordt berekend op basis van de transacties die via het benchmarkingplatform Upply verlopen. Ze gelden alleen voor vervoer per volle vracht (22 tonnes). De brutocijfers worden door de experts van Transport Intelligence geanalyseerd. De eerste editie levert de volgende resultaten op:
over het algemeen behaalden de transportprijzen tijdens het derde kwartaal van 2018 hun maximumniveau (gemiddeld 1193 euro per transportoperatie). Sindsdien is dat cijfer licht gedaald tot 1180 euro, maar tijdens het derde kwartaal is het stabiel gebleven.
de tarieven evolueren in functie van de verbinding: in het derde kwartaal noteren we een daling van 10,1% voor Madrid-Parijs, een stijging tussen Warschau en Duisburg maar een daling van Duisburg naar Warschau.
Twee van de twintig geanalyseerde lijnen vertrekken vanuit Antwerpen: zowel naar Parijs als naar Duisburg vertoont de trend een (lichte) stijging. Die tendens is ook in omgekeerde richting geldig.
Daarnaast leggen de cijfers het gebrek aan evenwicht bloot tussen de inkomende en de uitgaande goederenstromen. Zo liggen de prijzen van Antwerpen naar Duisburg algemeen gesproken 14% hoger dan omgekeerd, behalve tijdens het derde kwartaal van 2018, toen de lage waterstand het verkeer in het Rijnbekken bemoeilijkte.
Als we de vermelde transportprijzen tot de kilometerstand verhouden, zien we opmerkelijke verschillen opduiken:
Warschau-Duisburg: 0,86 €/km
Parijs-Madrid: 0,93 €/km
Duisburg-Warschau: 1,06 €/km
Madrid-Parijs: 1,14 €/km
Parijs-Antwerpen: 1,68 €/km
Duisburg-Antwerpen: 2,28 €/km
Antwerpen-Parijs: 2,38 €/km
Antwerpen-Duisburg: 2,62 €/km
Uiteraard moeten die cijfers worden aangepast in functie van de representativiteit van het Upply-platform op de betrokken lijnen.
Sud-Fresh, een Belgische logistieke dienstverlener die gespecialiseerd is in de distributie en opslag van temperatuurgecontroleerde levensmiddelen, is nu de correspondent voor het European Food Network (een onderdeel van Dachser) dat verantwoordelijk is voor groupage leveringen en ophalingen in westelijk en centraal België. Sud-Fresh heeft twee logistieke centra, in Aubange en Namen, en beschikt over een […]
Vorige week reed een prototype van de Chinese elektrische truck Windrose in de kleuren van Gilbert De Clercq. CEO Filip De Clercq vertelt ons iets meer over zijn samenwerking met Windrose. “Ik ontmoette de mensen van Windrose op een evenement in Boom en toen ik hoorde dat ze een voertuig hadden om in België te […]
Binnenkort zullen vijf bedrijven deelnemen aan de eerste klantentests om de eerste ervaringen op te doen met Mercedes-Benz GenH2 en met waterstofaandrijving. Transport Vervaeke (in opdracht van Ineos) wordt één van de vijf vloten die vanaf medio 2024 en gedurende één jaar een van de vijf prototypes zullen testen. De test zal exclusief plaatsvinden in […]
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.