Een ‘sloopbonus’ om de markt te stimuleren?

Bedrijfsfaillissementen en de vroegtijdige beëindiging van veel leasecontracten zullen tienduizenden recente vrachtwagens in Europa op de tweedehandsmarkt doen belanden. Om zich van deze voorraad te ontdoen, stelt Saki Stimoniaris (voorzitter van de ondernemingsraad van MAN Truck & Bus SE en Traton SE) voor om een slooppremie in te voeren.

Stimoniaris schat dat 70.000 recente vrachtwagens (Euro 6-norm) op een of andere manier aan fabrikanten zullen worden overgedragen, bijvoorbeeld als gevolg van de beëindiging van leasecontracten of het faillissement van vervoerders. De economische crisis als gevolg van de gezondheidscrisis zou dus leiden tot een verdubbeling van de voorraad recente tweedehandsvoertuigen in Europa. Dit vormt een extra financieel risico voor de truckconstructeurs en kan de productie van nieuwe voertuigen afremmen.

Stimoniaris stelt daarom voor een Europees plan op te stellen om de aankoop van nieuwe en jonge tweedehands vrachtwagens (minder dan drie jaar oud) te ondersteunen wanneer deze voertuigen zware vrachtwagens van een lagere Euro-norm vervangen. Het voorziet in een slooppremie van 10.000 euro wanneer het gevulde voertuig een 3 of 4 euro is en 15.000 euro voor een 5 euro. Dit zou volgens hem ook bijdragen tot een verlaging van de schadelijke uitstoot in Europa.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo