De vijfde generatie van de Volkswagen Caddy: smartphone op wielen

De vijfde generatie is de meest digitale versie van de Volkswagen Caddy tot hiertoe. De Caddy ging intussen al meer 3 miljoen keer over de toonbank en toont zich al sinds 1983 een gevestigde waarde in het Europese landschap van lichte bedrijfsvoertuigen. 

Als we van een nieuw model spreken, kunnen we er ditmaal wel écht van uitgaan dat het een gloednieuw model is. Elk detail is van nul af aan volledig opnieuw ontwikkeld. Belangrijkste speerpunt in de ontwikkeling van de vijfde generatie is dat hij voor het eerst gebaseerd is op de modulaire architectuur voor dwarsgeplaatste motoren MQB. MQB, dat staat voor Modularer Querbaukasten, is misschien wel de belangrijkste uitvinding van Volkswagen sinds het aanvangen van de 21ste eeuw. Dankzij deze MQB beschikt het concern over een flexibele bodemgroep. Hierdoor kan Volkswagen verschillende modellen bouwen op deze structuur, zonder al teveel aanpassingen te moeten doen. MQB kan gebruikt worden in combinatie met conventionele verbrandingsmotoren, hybride-aandrijving én elektrische aandrijflijnen. Spoorbreedte, wielbasis en de overhang aan voor- en achterzijde zijn volledig aanpasbaar en de mogelijkheid bestaat om verschillende stoelconfiguraties in te bouwen.

Digital cockpit

Hiermee rijdt het voertuig “een nieuwe dimensie binnen en maakt het de weg vrij voor nieuwe hightechtechnologieën”, benadrukt de constructeur. Op het programma: bestuurdersassistentiesystemen die de veiligheid en het comfort verbeteren, geconnecteerde infotainmentsystemen en digitale besturingsapparaten. Volkswagen heeft het trouwens over een ‘Digital Cockpit’. Volkswagen vergelijkt de nieuwe Caddy zelfs met een smartphone op wielen (Innovision Cockpit). De Caddy haalde hiervoor zijn mosterd bij de achtste generatie van de Golf. De architectuur voor de weergave- en bedieningselementen is volledig nieuw ontwikkeld. Daarbij bestaan de interactieve interfaces voor de bestuurder en de passagier uit de nieuwe Digital Cockpit (optioneel volledig digitaal instrumentenbord) en de radio- en infotainmentsystemen met schermen van 6,5 tot 10,0 duim. Via de Online Connectivity Unit (OCU) met geïntegreerde eSIM kunnen de infotainmentsystemen gebruikmaken van de onlinediensten en -functies van Volkswagen We.

Sportievere touch

De buitenkant heeft een nieuw design met een sportievere touch terwijl het interieur speciaal is uitgedacht om de bedieningsorganen en het comfort te verbeteren. De nieuwe Caddy met een klassieke wielbasis is 4.501 mm lang (93 mm meer dan de vorige generatie). De laadhoogte is met 7 mm toegenomen tot 1273 mm en het voertuig is 62 mm breder geworden (1855 mm). Dit zorgt ervoor dat de laadruimte 50 mm breder wordt (1606 mm) en dat er tussen de wielkasten 60 mm bijkomt (1230 mm). Net genoeg om (eindelijk) een Europallet in de breedte te transporteren! Het maximale laadvolume van de Caddy met korte wielbasis bedraagt 3,3 m3. Bij de Caddy Maxi (die later op de markt zal komen), is dat 4 m3. In die laatste kunnen dwars twee Europalletten worden geladen.
De Caddy biedt negentien rijassistentiesystemen, waaronder zes nieuwe. Zo zijn er de Travel Assist (geassisteerd rijden op alle versnellingen), de Trailer Assist (assistent voor manoeuvres met aanhanger) en de rijbaanwisselassistent met uitparkeerhulp.

Twindosing

De Caddy is uitgerust met nieuwe Euro 6-motoren met vier cilinders en roetfilters. De TDI-motoren van 75 tot 122 pk gebruiken voor het eerst het nieuwe Twindosing-systeem. Daarmee kan de uitstoot van stikstofoxyden worden teruggedrongen, dankzij twee katalysatoren voor selectieve katalytische reductie en met dubbele AdBlue-injectie. Ook de Caddy kan worden uitgerust met een turbomotor op benzine (TSI) van 116 pk of een aardgasmotor met drukvulling (TGI). Op het menu staan ook een mechanische versnellingsbak met zes versnellingen en een DSG met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Van een elektrische variant wordt momenteel niet gesproken.

Nieuwe namen

De vijfde generatie van de Caddy komt op de markt als bestelwagen ‘Cargo’ (met gesloten opbouw) en als ‘Kombi’ (met passagiersruimte met ramen) alsook in verschillende personenautoversies (Van). De nomenclatuur van de uitrustingsniveaus voor de personenautoversies is herzien: de basis wordt in de toekomst gevormd door de versie ‘Caddy’, een trap hoger volgt de lijn ‘Life’ en tot slot is er de zeer verfijnde ‘Style’.
De nieuwe Caddy wordt tegen het einde van het jaar bij de dealers verwacht. Hij komt eerst uit in Duitsland, Oostenrijk en Polen, en daarna in Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, België, Nederland, Turkije en Italië.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo