Op kamp met de Scania P 280 CNG

In coronatijden op bivak gaan is niet vanzelfsprekend. De groep moet verdeeld worden in bubbels van maximaal 50 en ook voor het transport zijn er voorzorgsmaatregelen. Om het kampmateriaal van Chiro Halle naar Mol te brengen, konden we gebruik maken van de Scania P 280 CNG, een op gas aangedreven vrachtwagen.

Omdat ze met 77 zijn moet Chiro Halle op kamp verdeeld worden in twee gescheiden bubbels die niet met elkaar in contact mogen komen. Daarom wordt de vrachtwagen alleen geladen door de oudste leden die op de bivakplaats in dezelfde bubbel zitten. Tijdens het in- en uitladen dragen ze mondkapjes, de chauffeur blijft op afstand en rijdt alleen naar de kampplaats.

Voor het transport van Halle naar bivakplaats De Maat in Mol – vlakbij het Zilvermeer – stelde Scania een gloednieuwe P 280 CNG (Compressed Natural Gas) ter beschikking met amper 280 km op de teller. De bakwagen heeft een opbouw van Lamberet met een koelgroep Carrier Syberian die werkt op de PTO van de motor tijdens het rijden. De koeling werkt tijdens het rijden op gas en niet op diesel. Als de camion stilstaat, kan de koelgroep aangesloten worden op het elektriciteitsnet. Indien er geen elektriciteitsaansluiting in de buurt is, zal de koelgroep zelf de motor starten om de lading op temperatuur te houden.

Minder CO2

De Scania P 280 CNG wordt aangedreven door een 9 liter ottomotor – met bougies dus – die kan rijden op aardgas (CNG) of biogas (Bio-CNG). Zo’n gasmotor stoot minder fijnstof uit en heeft ook een lagere CO2-uitstoot, 15% minder als hij op aardgas rijdt en 90% minder CO2 op biogas. Het gas wordt opgeslagen in acht stalen tanks met een totale inhoud van 180 kg en dat geeft volgens onze verbruikscijfers een actieradius van 600 km.

Voor we naar Mol reden, tankten we de Scania P 280 CNG vol bij DATS in Haasrode om hem na een rit van 180 km daar opnieuw te vullen. We noteerden een verschil van 54 kg en dat geeft een gemiddeld verbruik van 30 kg per 100 km. Aan 0,77 euro per kg komt dat op 23,1 euro per 100 km. Toen we de vrachtwagen terugreden van Haasrode naar Neder-over-Heembeek noteerden we op de boordcomputer 19,9 kg per 100 km via de E40 en de Ring. Volgens Scania moet je rekenen op een gemiddelde van 25 kg per 100 km.

Tanken in het DATS-station van Haasrode duurde vrij lang (20 minuten) omdat er enkel een vulpistool voor personenwagens voorhanden was. Op het voertuig zijn twee vulopeningen: een voor dat kleinere pistool en een voor het grotere pistool voor vrachtwagens. Met het grote pistool gaat tanken twee keer zo snel.

Luchtgeveerd

De 9 liter vijfcilinder van 280 pk heeft een koppel van 1.350 Nm en is gekoppeld aan de Opticruise versnellingsbak met 12 verhoudingen. De Scania P 280 heeft twee rijprogramma’s: Standaard en Economy en is uitgerust met de Adaptieve Cruise Control (ACC), die het voertuig voor je volgt en de snelheid van de voorligger aangeeft. Als een auto bij het inhalen voor je invoegt en sneller rijdt dan jij, blijft de Scania zijn ingestelde snelheid houden en zie je de voorligger snel verdwijnen. Je kan als chauffeur zelf de afstand instellen tegenover de voorligger, net als de plussnelheid die het voertuig mag doen in een afdaling.

De Scania P 280 CNG is volledig luchtgeveerd. Dat is comfortabel tijdens het rijden en handig omdat je het volledige voertuig hoger kan zetten, bijvoorbeeld om te rijden in een weide met hoog gras zoals aan de lokalen van Chiro Halle in Stroppen.

De overbrengingsverhoudingen van deze P 280 zijn afgestemd op distributieverkeer. Bij 65 km/u draait de motor 1.000 tpm (Economy, versnelling 12), bij 85 km/u is dat 1.300 tpm en bij 89 km/u wordt dat 1.400 tpm.

Dodehoekcamera

De motorrem van een gasmotor is niet zo krachtig als van een diesel, daarom is in de P 280 CNG een retarder (R3500) ingebouwd. Er is ook een Hill Hold die er voor zorgt dat het voertuig niet achteruit bolt als je op een helling vertrekt.

De P 280 was uitgerust met een achteruitrijcamera die tegelijk dienst doet als dodehoekcamera van het moment dat je naar rechts knippert en niet sneller rijdt dan 30 km per uur. Bij het manoeuvreren schakelt het beeld over van voor naar achter als je van D naar R gaat.

In de cabine is een uitklapbaar bed als de chauffeur rust wil nemen of uitzonderlijk toch eens moet overnachten. Er is een uitklapbaar tafeltje aan de passagierskant om te eten of om een laptop op te zetten. Er is een houder om je telefoon in te plaatsen en een aansluiting om hem via AppleCarPlay te verbinden met het scherm. Maar voor de navigatie is het ingebouwde systeem van Scania handiger omdat het ook rekening met houdt met de beperkingen voor verkeer van meer dan 3,5 ton en met de hoogte van bruggen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo