Nikola zal GM-brandstofcellen gebruiken

Nikola Motors en General Motors hebben zojuist een belangrijk ontwerp van industriële overeenkomst (niet-bindend Memorandum of Understanding) ondertekend, op grond waarvan Nikola de door General Motors ontwikkelde brandstofcellen in haar vrachtwagens zal gebruiken.

Dit MoU vervangt de op 8 september aangekondigde overeenkomst. Het betekent dus dat de Badger pick-up niet in de fabrieken van GM zal worden geproduceerd. De Badger is dus dood en begraven, aangezien de levensvatbaarheid ervan gekoppeld was aan een industriële overeenkomst die met een gevestigde fabrikant moest worden gesloten. Nikola zal de ontvangen borg terugbetalen aan de klanten die een Badger vooraf hebben besteld.

Zoals Nikola’s nieuwe CEO Mark Russell al aangaf, zijn en blijven klasse 7 en 8-trucks (in de VS) het belangrijkste doelwit van het bedrijf. Dit betekent dat de door Nikola zelf ontwikkelde technologie niet meer wordt gebruikt, maar wel de door GM ontwikkelde Hydrotec-brandstofcellen. De levering door General Motors van Ultium-accu’s voor elektrische vrachtwagens die niet op waterstof werken, is nog steeds onderwerp van discussie tussen beide partijen.

Een ander belangrijk gevolg voor Nikola is dat GM niet de controle over 11 % van haar kapitaal zal overnemen en dat Nikola op dezelfde manier voor GM-technologie zal moeten betalen als elke andere klant.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo