Ambuce, een vloot die levens redt!

Ambuce is met 200 voertuigen de grootste private aanbieder van dringend en niet-dringend ziekenvervoer in ons land. Het wagenparkbeheer van het bedrijf is gezien de vaak prioritaire aard van de ritten sowieso al niet eenvoudig, maar de coronacrisis doet daar nog een stevige schep bovenop.

“Het is een bijzonder drukke tijd voor ons,” opent Thomas Christiaen, die bij Ambuce onder meer instaat voor het vlootbeheer. “Het aantal ritten is er niet meteen gestegen, gezien het uitstellen van het aantal niet-dringende zorgen, maar elke rit is gewoon veel complexer geworden. Intensief en vaak desinfecteren brengt oponthoud met zich mee.”

Weinig plexi

Van ‘plexiglas’ aan de lopende meter, zoals bij gewone bestelwagens het geval is, is bij Ambuce geen sprake. “Dat ligt bij ons wat anders,” zegt Christiaen. “Voor niet-dringend ziekenvervoer dragen onze ambulanciers en begeleiders mondmaskers. Voor dringende interventies dragen ze een speciaal mondmasker en voor covid-transporten, want die doen we ook, dragen onze medewerkers volledige pakken en handschoenen zoals in covid-afdelingen. Onze 112-teams vormen ook een bubbel, per 2 gestationeerd in de verschillende wachtposten verspreid over het hele land. We weten welke verantwoordelijkheid we dragen zowel naar de patiënten als naar personeel toe, dus we nemen geen risico’s.”

Maar welke invloed heeft de coronacrisis op het wagenpark? “Extra wagens om te gebruiken tijdens deze crisis hebben we niet gekocht. We hebben vorig jaar onze volledige 112-vloot vernieuwd. En omdat onze bestaande voertuigen intensiever gebruikt worden, hebben we wel de investeringen in de rest van de vloot vervroegd. Zo hebben we zopas 60 nieuwe voertuigen besteld, waarvan 40 bij Mercedes, voor levering volgend jaar.”

Mercedes-Benz

De 200 wagens in het park van Ambuce komen van verschillende merken, maar hoofdzakelijk Mercedes-Benz. Daar is volgens Thomas Christiaen een goede reden voor: “Onze voertuigen leggen grote afstanden af en uit onze TCO-berekeningen blijkt dat de voertuigen van Mercedes-Benz met die hoge tellerstanden bijzonder goed scoren. De meeste van onze bestelwagens voor personenvervoer zijn dan ook Vito’s en Sprinters, die een kwalitatieve ombouw krijgen bij Autographe. De ecoscore is ook van belang. We denken ook aan elektrische modellen, vooral voor de snelle interventiewagens die meestal korte afstanden afleggen, maar de TCO klopt daar nog niet helemaal. Voorlopig hebben we er één op Brussels Airport.”

Voor het bestellen van de nieuwe voertuigen doet Ambuce een beroep op twee kanalen. “De wagens voor dringend vervoer, zoals onze 112-dienst, worden geleased bij Fraikin, waarbij de auto’s komen van bij Mercedes-Benz Bogemans. De wagens voor niet-dringend vervoer komen van bij Mercedes-Benz Linkeroever. Onderhoud en herstellingen vertrouwen we toe aan lokale dealers, aangezien we doorheen het hele land gestationeerd zijn. Onze wagens van in hun standplaats laten terugkeren naar een centraal punt voor onderhoud en herstellingen is gekkenwerk. Voor regulier onderhoud en geplande herstellingen beschikken we over 5 vervangwagens die enkel en alleen dienen ter vervanging tijdens immobilisatie van andere voertuigen. Voor dingende herstellingen kunnen we gelukkig rekenen op het begrip van het garagenetwerk. We hebben afspraken dat we kunnen binnenrijden en meteen geholpen worden. Voor problemen tijdens het weekend of op feestdagen hebben we een lijst met rechtstreekse gsm-nummers van verantwoordelijken bij dealers, zodat we ook dan kunnen rekenen op een snelle service.”

Vlootbeheer voor gevorderden

Schade en herstellingen, die komen jammer genoeg regelmatig voor. “Vooral spiegels door het slalommen tussen het verkeer. Dat is de aard van de job. Natuurlijk proberen we dat zo veel mogelijk te vermijden en zetten we in op preventie en opleiding. Maar als de nood hoog is, is levens redden belangrijker.” Over die schades zijn al eens discussies met verzekerings- en leasingmaatschappijen, maar over het algemeen geeft dat niet al te veel problemen. “Met Fraikin hebben we een heel goede relatie en ook onze contacten met betrekking tot verzekeringen bij Ethias via Marsh lopen vlot.”

Verschillende constructeurs, verschillende leasingmaatschappijen met elk hun eigen regels, de afhandeling van verkeersboetes die inherent zijn aan de aard van de activiteit… het vlootbeheer bij Ambuce is geen eenvoudige opdracht. “Sinds vorig jaar werken we met een vlootbeheersysteem van XPOfleet. Daarin zitten al onze voertuigen, met informatie over onderhoudstermijnen, contacten voor bandenwissels, verzekeringsgegevens, … noem maar op. Dat is de kern van ons systeem. Daarin moet alles up-to-date zijn, zodat de posten zelf weten wat er wanneer moet gebeuren en bij wie. Dat houdt het overzichtelijk en doenbaar.”

Pioritair

Aan dat kernsysteem zijn ook een aantal interne modules gekoppeld die bijvoorbeeld dienstdoen in geval van boetes voor snelheidsovertredingen. “We krijgen heel veel boetes binnen. Dat is niet omdat onze ambulanciers een zware voet hebben, wel omdat prioritaire voertuigen sneller mogen rijden dan toegelaten en niet moeten stoppen voor rode lichten tijdens dringende opdrachten. We hebben daarover wel interne regels, zoals niet meer dan 30 kilometer per uur boven de maximumsnelheid terwijl er in theorie geen limiet is, het blijven immers voertuigen van 3,5 ton. Maar boetes zijn niet uit te sluiten.”

Ambuce moet bijna alle boetes betwisten. “Bij elke betwisting moeten we bewijzen dat we op dat moment als prioritair voertuig reden, met sirenes en zwaailichten. Dat soort informatie, samen met de locatie, kunnen we ook gewoon uitlezen in ons systeem. We hebben ook goede contacten met de meeste politiediensten. Dat helpt bijvoorbeeld ook om schade aan andere voertuigen te melden wanneer we geen tijd hebben om te stoppen voor een ongevalsaangifte in te vullen. Met ons track & trace-systeem kunnen we dan precies doorgeven waar en wanneer dat was, zodat we alsnog onze verantwoordelijkheid kunnen nemen. Eerlijk duurt het langst,” besluit Christiaen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo