50-ton combinaties toegelaten in Vlaanderen in 2022

Op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters zullen vanaf begin 2022 op Vlaamse wegen transporten mogen gebeuren met een maximale toegelaten massa tot 50 ton. Vlaanderen volgt daarmee een maatregel die in 2018 in Wallonië is ingevoerd maar legt er eigen accenten op.

“We verhogen hiermee de efficiëntie van het transport en verminderen de impact op het verkeer en het milieu”, zegt minister Peeters. “Echter legt Vlaanderen eigen accenten op het gebied van veiligheid en milieu. We houden rekening met onze Vlaamse bouwmethoden en infrastructuur. Daarnaast verplichten we de modernste veiligheidstechnologieën.”

Klassiek aangedreven voertuigen krijgen in de nieuwe wetgeving een MTM tot 48 ton. Enkel milieuvriendelijke en emissievrije voertuigen mogen tot 50 ton gaan. Of dat ook geldt voor voertuigen die op aardgas rijden is nog niet zeker. Wel zeker is dat vanaf 2031 alleen nog emissievrije voertuigen een MTM hoger dan 44 ton zullen krijgen.

In de praktijk moeten transporteurs voldoen aan bepaalde voorwaarden:

  • Alle assen van de sleep moeten uitgerust zijn met een luchtvering (of een gelijkwaardig veringssysteem).
  • De minimale afstand tussen het midden van de wielen is 1,30 meter.
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van een aanhangwagen met stijve dissel of een middenasaanhangwagen.
  • De datum van de eerste indienststelling van het trekkende voertuig is maximaal 8 jaar bij emissievrije voertuigen. Voor de voertuigen die niet emissievrij zijn, wordt die maximale leeftijd verlaagd naar 5 jaar.
  • Deze voertuigen moeten uitgerust zijn met Adaptive Cruise Control.

 

De Raad van State moet nu nog advies geven en nadien volgt de definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo