Nieuwe loonschaal in het wegvervoer in 2023

De drie werkgeversorganisaties in de transportsector en de twee vakbonden zijn het eens geworden over een aantal maatregelen die het beroep van chauffeur aantrekkelijker moeten helpen maken. Een van de belangrijkste punten van het akkoord is de invoering van de nieuwe functieclassificatie, een kwestie die al jaren geblokkeerd is. Maar het gaat niet alleen om loon, maar ook om arbeidsomstandigheden. Werkgevers en vakbonden zullen in deze kwestie eensgezind zijn, maar de verladers moeten nog in beweging worden gebracht.

Het huidige tekort aan chauffeurs heeft duidelijk discussies losgemaakt die al enkele jaren aan de gang waren. Zo dateert de nieuwe functieclassificatie van 2014, maar de CAO die ze invoerde, was onderworpen aan een opschortende voorwaarde, namelijk een akkoord tussen de drie beroepsfederaties (Febetra, Transport en Logistiek, UPTR) en de twee vakbonden (ACV en ABVV) over de manier waarop ze in een nieuwe loonschaal moest worden vertaald.

Deze nieuwe schaal wordt van kracht op 1 januari 2023. Er zij aan herinnerd dat dit een ‘puntensysteem’ is dat de specifieke vaardigheden van elke bestuurder waardeert (type voertuig waarmee wordt gereden, eventuele specialisaties) en dat in de plaats komt van het huidige systeem dat louter gebaseerd is op de MTM van het voertuig waarmee de chauffeur rijdt. Tot 2023 zullen de lonen stijgen binnen de maximummarge voor de periode 2021-2022, zoals vastgesteld door de federale regering, d.w.z. 0,4%. Bovendien krijgen alle werknemers in de sector een cadeaubon ter waarde van 40 euro en al wie tussen 1 maart 2020 en 31 mei 2021 175 dagen heeft gewerkt, krijgt een coronaviruspremie van 250 euro.

Het tweede belangrijke punt van de overeenkomst is de strijd tegen oneerlijke prijzen in de vervoersector. Wat de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs betreft, steunen de werkgevers de eis van de vakbonden voor veilige en comfortabele parkeerfaciliteiten, maar ook voor betere ontvangstomstandigheden voor de chauffeurs bij de laad- en losplaatsen. De talrijke gemelde gevallen van betreurenswaardig onthaal, met name tijdens de lockdowns, hebben het mogelijk gemaakt de standpunten van de verschillende partijen nader tot elkaar te brengen, maar op dit punt is de medewerking van de verladers vereist. Deze samenwerking is al op Europees niveau tot stand gekomen, aangezien er een charter is ondertekend door de Europese vereniging van verladers ESC en de federatie van vervoerders IRU, waarin de minimumontvangstvoorwaarden voor chauffeurs zijn vastgelegd, of het nu gaat om de toegang tot fatsoenlijke sanitaire voorzieningen of om Wi-Fi. Dit charter is reeds in verscheidene Europese landen ingevoerd, maar nog niet in België.

Met deze verschillende maatregelen hopen werkgevers en vakbonden bij te dragen tot een grotere aantrekkelijkheid van het beroep. Zij maken van de gelegenheid gebruik om eraan te herinneren dat de transporteurs en chauffeurs de schappen van de winkels zullen bevoorraden zoals zij dat altijd hebben gedaan, zelfs midden in een lockdown.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo