Mercedes-Benz Actros F 1853 2021

Getest: Mercedes-Benz Actros F 1853 (2021)

Niet alle klanten hebben een trekker nodig met alle toeters en bellen. Ze willen een functioneel voertuig met de nodige veiligheids- en comfortvoorzieningen. Om aan die klanten tegemoet te komen, brengt Mercedes-Benz de Actros F op de markt. We konden hem testen met de 530 pk sterke 12,8 liter-motor.

Je kan de Actros F krijgen in twee cabinevarianten: StreamSpace of BigSpace. Enkel de stahoogte (in het midden onder het open dak) is verschillend: 1m85 in de StreamSpace tegenover 1m87 voor de BigSpace. Beide cabines hebben een licht verhoogde motortunnel van 120 mm waardoor de opstap beperkt blijft tot drie treden. Die licht verhoogde motortunnel zorgt er ook voor dat het vuil bij het in- en uitstappen aan de chauffeurskant blijft en zich niet verspreidt in de cabine. In tegenstelling tot de Actros zijn bij de Actros F buitenspiegels standaard.

Active Brake Assist 5

De Actros F wordt standaard uitgerust met een Classic Cockpit met analoge wijzerplaten, maar je kan hem ook krijgen met de digitale schermen van de Multimedia Cockpit zoals in ons testvoertuig. Die had ook nog opties zoals luchtvering op alle assen, de Sideguard Assist en de Adaptive Cruise Control (ACC) die automatisch een veilige afstand tot de voorligger houdt. Ook hier laat Mercedes de klant de keuze. Standaard heeft de Actros F de gewone Cruise Control maar als optie kan je ook kiezen voor de Adaptive Cruise Control of de Predictive Powertrain Control (PPC) die de snelheid aanpast aan de topografie. Of je kan ook gaan voor de combinatie van ACC en PPC. Active Brake Assist 5 zit standaard op elke Actros F, net als de Lane Guard Assist.

Wij gingen de weg op met een Actros F 1853 met de BigSpace cabine. Met de ruime en goed geïsoleerde cabine, de MultiMedia Cockpit en de twee luchtgeveerde assen heb je met deze Actros F een voertuig dat voor binnenlandse inzet met sporadische overnachtingen zeker voldoet. Of je ook de krachtigste motor nodig hebt, hangt af van de gebruiksomstandigheden. Met een maximaal koppel van 2.600 Nm vanaf 800 tpm heeft deze 530 pk-versie heel wat kracht onderin. Zo reden we op een vlak stuk van de N59 in de 12de versnelling tegen 66 km/uur aan 800 tpm. Bij de andere uitvoeringen van de OM 471 (420, 450 en 480 pk) is er ook nog Toptorque beschikbaar met 200 Nm extra in de 12de versnelling tegenover het basiskoppel waardoor er minder schakelbewegingen nodig zijn in de klim en de snelheid aangehouden kan worden.

Motorengamma

  • 10,7 liter OM 470 met vermogens van 326 tot 455 pk
  • 12,8 liter OM 471 met vermogens van 421 tot 530 pk

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo