Handling: concreet gebruik bepaalt de batterijkeuze

Zowel het streven naar een groen imago als tal van praktische redenen zorgen voor een verdere elektrificatie van de parken van vorkheftrucks. Dat de ingezette trend zich onverminderd zal verderzetten staat buiten kijf. Alleen bevinden er zich enkele valkuilen op dit parcours.

Er blijken verschillende redenen te zijn voor het succes van elektrische vorkheftrucks. “Een van de verklaringen is het groeiend milieubewustzijn in onze samenleving”, stelt Motrac. “Doordat ze emissievrij zijn, passen ze perfect in een CO2-neutrale strategie. Maar er zijn natuurlijk ook enkele sterke praktische argumenten om de stap te zetten. Hun geluidloosheid bijvoorbeeld of de afwezigheid van emissies, het zijn de gekende argumenten.”

“Men maakt wel eens het onderscheid tussen de thermische vorkheftrucks en de elektrische”, analyseert Kurt Boudt, Marketing Manager bij B-CLOSE. “Binnen dat thermische verhaal zit ook LPF of CNG, ook al is hun aandeel beperkt. Aan elektrische zijde heb je de klassieke batterij of de lithium-ion batterijen. Feit is dat het opladen van beide categorieën een heel ander patroon volgt. Dat de traditionele batterij in één keer opgeladen dient te worden, terwijl dit bij de lithium-collega systematisch gebeurt wanneer het gebruik van de truck die toelaat, betekent dat de keuze voor het ene systeem bepaald wordt door het concrete gebruik van het voertuig.”

Geval per geval

“De voordelen van de lithium-batterijen zijn onmiskenbaar, maar hebben een belangrijke financiële repercussie”, stelt Stijn Kusseneers, Consultant intralogistic solutions bij STILL BeNeLux. “Door hun kostprijs wordt de batterij een investeringskost op zich, wat in het globale plaatje moet passen.”

“Ook je netwerk zal aangepast moeten worden, en daar hangt dan ook weer een kostenplaatje aan vast”, waarschuwt Kurt Boudt. “Telkens zal een afweging gemaakt moeten worden. Niet voor iedereen is lithium een rendabel alternatief. Grotere spelers kunnen het zich permitteren vooral hun groen imago te laten doorwegen alvorens de stap te zetten, maar België is een KMO-land en die maken hun keuzes toch op basis van andere argumenten. Punt is dat de meeste vorkheftrucks die we aanbieden zowel met klassieke batterij als lithium verkregen kan worden.”

Uitdagingen

“Wanneer we het thema van het opladen aansnijden, stelt zich de vraag hoe de technologische mogelijkheden en de operationele noden verzoend kunnen worden”, aldus Stijn Kusseneers. “Een punt waar ik mij vragen bij stel is hoe bedrijven die steeds meer hun elektriciteit zelf opwekken, deze voor het praktisch gebruik van hun vorkheftrucks zullen aanwenden. Windenergie kan je dag en nacht opwekken, maar dat ligt anders met zonne-energie. Hoe speel je dan in op piekmomenten? Haal je de stroom rechtstreeks via je zonnepanelen, of wordt ook gewerkt met een zekere opslag? Stuk voor stuk zijn dit prangende vragen waarmee rekening gehouden moet worden.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo