Ninatrans en Katoen Natie onderzoeken samen met VIL 24/7-logistiek

De roep om een 24-uursmodel in de logistieke sector weerklinkt al jaren, maar de praktische uitwerking ervan roept nog veel vraagtekens op. Met het project Warehouse 24/7 heeft VIL een methodiek uitgewerkt die bedrijven begeleidt bij het zetten van de nodige stappen om logistiek dag en nacht mogelijk te maken. Onder andere Ninatrans en Katoen Natie komen als case studies aan bod. 

VIL lanceert een gids met bijhorende Exceltabel, waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen om na te gaan hoe ze een rendabel 24/7-bedrijfmsodel op maat van hun organisatie op poten kunnen zetten. VIL maakt zich sterk dat een evolutie naar zo’n continue logistieke ketenactiviteit belangrijke maatschappelijk baten heeft – denk maar aan minder verkeerscongestie tijdens de spitsuren, en minder emissies – en dat ook de bedrijven zelf kunnen profiteren door onder andere capaciteitsuitbreiding en besparingen. Geïnteresseerde bedrijven kunnen onder begeleiding van VIL een eigen bedrijfscase opstarten waarbij het stappenplan op de eigen operatie en de betrokken ketenpartners wordt toegepast.

Een tiental bedrijven, gaande van terminaluitbaters als MPET over operatoren als Port of Antwerp, Katoen Natie en Colruyt werkten mee aan de uitwerking van het plan. Ook Ninatrans stapte mee in het project. Het bedrijf onderzocht of een deel van haar Mechelse site kon worden omgebouwd tot een stadsdistributiecentrum met 24/7-operaties. Eddy Cooreman, lean Manager bij Ninatrans, licht de aanpak toe. “Op onze Mechelse site willen we de mogelijkheden onderzoeken om een zero-emissie hub voor stadslogistiek uit te bouwen. Via Warehouse 24/7 konden we een praktische case study uitwerken en ook zaken leren uit de ervaring van onze concullega’s. Tijdens het project kregen we een goede kijk op de voor- en nadelen van 24/7-logistiek. Je moet immers een goed zicht hebben op de eventuele meerprijs, bijkomende risico’s, de inzet van extra mensen en het verwachte aantal nachtelijke klanten. Via een stappenplan kun je die uitdagingen in kaart brengen en afwegen.”

Bij Katoen Natie werd er vooral naar 24/7-oplossingen gezocht om de grote importvolumes aan breakbulklading op de Antwerpse terminal 1227 snel naar het hinterland te versluizen. Door een beperkt aantal aanlegplaatsen ontstaan immers bottlenecks in de verwerking van de inkomende lading. 24/7-operaties zouden ervoor kunnen zorgen dat de ladingen sneller de haven uit raken. Dat kost dan wel de inzet van een extra team van 7 VTE’s, maar resulteert in 14% extra inboundcapaciteit.

Tussen droom en daad staat evenwel nog een groot praktisch bezwaar in de weg. Wil 24/7-logistiek echt een kans van slagen hebben in Vlaanderen, dan is er nog veel werk aan het wettelijk kader: aanpassingen aan de arbeidswetgeving voor verladers en ontvangers van goederen waar nachtarbeid nu in principe verboden is, aanpassingen aan de kilometerheffing om stromen te sturen en nachttransporten te stimuleren en het voorzien van financiële stimuli om de ‘time shift’ te vergemakkelijken. Wellicht kunnen de geslaagde case studies van VIL van pas komen bij een discussie op beleidsniveau.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo