Federaal mobiliteitsminister Gilkinet komt met plan voor verdubbeling spoorgoederenvervoer

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet is erin geslaagd de ministerraad een actieplan te laten goedkeuren dat tot doel heeft het spoorgoederenvervoer in België tegen 2030 te verdubbelen. 

Dit plan berust op verschillende pijlers. Wat de infrastructuur betreft, zal worden geïnvesteerd om langere treinen (740 meter) op elk moment van de dag te kunnen laten rijden, om nieuwe spoorverbindingen te creëren en om het rangeerstation Antwerpen-Noord te moderniseren. Het is de bedoeling dat alle gebieden met beperkte rijsnelheid tegen 2027 zijn opgeheven.

Operationeel is het doel de beschikbare treinpaden voor goederenvervoer te optimaliseren door het bestelproces te vergemakkelijken. In het kader van zijn prestatiecontract zal Infrabel ook worden aangemoedigd om de spoorwegondernemingen beter te informeren over storingen op het net en hen in staat te stellen hun snelheid dienovereenkomstig aan te passen. Dit zou met name het geval moeten zijn tijdens werkzaamheden, waarbij Infrabel zoveel mogelijk alternatieve routes voor het vervoer van goederen zou moeten garanderen.

Georges Gilkinet is ook van plan om via de FOD Mobiliteit een studie te laten uitvoeren over de eerste en de laatste kilometer, om nieuwe maatregelen te belichten die het spoor op dit gebied concurrentiëler kunnen maken. Ten slotte zal België werken aan het wegwerken van de belemmeringen voor grensoverschrijdend spoorvervoer, zoals het ontbreken van één taal, aangezien machinisten nu nog de taal moeten beheersen van alle landen waarin zij opereren.

Het is nu aan Georges Gilkinet om in het kader van het volgende begrotingsconclaaf de nodige budgetten voor de uitvoering van dit plan vrij te maken.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo