Elektrische bestelwagens: 4,25 ton, maar niet voor iedereen

Volgens het VBO, dat de informatie ontving van de FOD Mobiliteit, zal België binnenkort de inschrijving toestaan van lichte bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijfsystemen met een MTM van 4250 kg. Dit zou echter slechts een proefproject zijn, wat niet veel goeds belooft, aangezien het voorbeeld van de ecocombi’s aantoont dat België achterblijft bij andere landen.

Volgens de Europese regelgeving kan België de invoering toestaan van bestelwagens met alternatieve aandrijving met een MTM van 4,25 ton. Dit maakt het mogelijk het extra gewicht van bijvoorbeeld de batterijen van elektrische bestelwagens te compenseren. Al onze buren passen deze maatregel al toe of staan op het punt dat te doen. In België heeft de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, een tekst voorbereid voor een koninklijk besluit dat in 2023 in werking zal treden.

“Wij hebben vernomen dat dit proefproject betrekking zal hebben op enkele grote transport- en logistieke bedrijven. De FOD Mobiliteit bevestigt dat het in februari/maart zou moeten beginnen. Wij dringen er absoluut op aan dat België geen extra voorwaarden aan de verordening toevoegt. Dit zou een absurde rem zetten op de vergroening van het lichte goederenvervoer, terwijl we die juist zouden moeten versnellen. Het VBO beveelt ook aan om voor en tijdens het proefproject duidelijke afspraken te maken met de toezichthouders. Vandaag houdt het gevoel van rechtsonzekerheid bedrijven tegen die willen overschakelen op schonere bedrijfsvoertuigen”, zegt Sofie Brutsaert, expert mobiliteit en klimaat van het VBO.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo