De transportprijzen beginnen zich te stabiliseren

Aan het einde van het derde kwartaal was de stijging van de transportprijzen minder uitgesproken dan sinds het begin van het jaar, onder meer omdat de inkrimping van de verwerkende industrie in verscheidene Europese landen, waaronder Duitsland, de vraag heeft verminderd. Dit is een van de lessen die kunnen worden getrokken uit de driemaandelijkse analyse van de vrachttarieven voor het wegvervoer door Transport Intelligence, Upply en de IRU.

Wat de contractprijzen betreft, bereikten de transportprijzen in het derde kwartaal een recordhoogte (129,7 indexpunten, 5,4 punten meer dan in het vorige kwartaal en 19,6 punten meer dan het jaar daarvoor). Op de spotmarkt bereikte de rente 142,6 punten, 6 punten meer dan in het vorige kwartaal en 26,4 punten meer dan het jaar ervoor. Op sommige routes zijn de prijzen sinds het begin van het jaar bijzonder sterk gestegen: van Madrid naar Parijs bijvoorbeeld bedragen de gemiddelde contracttarieven nu 1.570 euro per traject, of 1,24 euro per kilometer, een stijging van 21,8% ten opzichte van het voorgaande jaar (zie illustratie).

Aan het eind van het kwartaal begonnen de tarieven echter (licht) te dalen. Volgens de auteurs van de analyse toont dit aan dat de markt zich heeft aangepast aan de hogere kosten, terwijl de stijgende productiekosten en de dalende koopkracht van de consument de vraag naar vervoer beginnen te verminderen. De enige factor die de vervoerders lijkt te helpen om niet al te zeer onder de daling van de vraag te lijden, is paradoxaal genoeg hun grootste probleem sinds jaren, namelijk het tekort aan chauffeurs. Thomas Larrieu, algemeen directeur van Upply, zegt hierover: “In een context van algemene inflatie wordt het Europese klimaat gekenmerkt door een verzwakking van de vraag en de consumptie. Deze situatie vertraagt de stijging van de vrachttarieven voor het wegvervoer, maar keert de trend niet. Vervoerders worden namelijk geconfronteerd met een tekort aan arbeidskrachten dat van invloed is op de beschikbare vervoerscapaciteit, en met een stijging van hun totale kosten. Uit Upply-gegevens blijkt een steeds duidelijker verschil tussen spot- en contractprijzen. Verladers hebben meer dan ooit belang bij langetermijncontracten om hun capaciteit veilig te stellen en concurrerende tarieven van vervoerders te verkrijgen.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo