Einride levert zes elektrische trucks aan AB InBev

Vanaf januari 2023 zal de groep AB InBev in België nog zes elektrische vrachtwagens in gebruik nemen. Dit is geen verrassing, maar wel het feit dat deze voertuigen aan ’s werelds grootste brouwer zullen worden geleverd door Einride, een Zweeds bedrijf met een steeds breder scala aan activiteiten.

“Wij kopen geen dieseltrucks meer aan en zullen elke dieseltruck die is afgeschreven, stelselmatig vervangen door een elektrische variant. Aangezien we volgend jaar beginnen met de brede inzet van elektrische voertuigen voor stadsleveringen in Gent, Brussel, Luik en Leuven, is het partnerschap met Einride voor elektrisch zwaar transport op de middellange afstand de volgende stap in onze “Green Logistics” strategie”, aldus Philippe Seminck, Logistics Director Benelux and France bij AB InBev. Hij legt ook uit dat de overeenkomst betrekking heeft op middelgrote afstanden. De zes vrachtwagens zullen dus tussen Leuven en Brussel rijden. Met deze vloot zou AB InBev 500 ton CO2 per jaar moeten kunnen vermijden.

Einride zal de vrachtwagens leveren en de nodige laadinfrastructuur installeren. Maar in tegenstelling tot wat het persbericht zegt, zijn dit geen Einride elektrische trucks. In dit stadium koopt het Zweedse bedrijf gewoon elektrische vrachtwagens van grote fabrikanten (DAF, Mercedes-Benz en Scania, voor zover bekend) en stelt ze ter beschikking van grote klanten. In het geval van AB Inbev zullen dit DAF CF Electric trucks zijn.

Maar waarom een buitenstaander als Einride gebruiken in plaats van een fabrikant? Het antwoord ligt waarschijnlijk in de tweede activiteit van Einride, namelijk de ontwikkeling van Einride Saga, dat het zijn intelligente platform noemt. Einride Saga is in feite een TMS (Transport Management System) dat werkt met kunstmatige intelligentie. De door de voertuigen verzamelde gegevens worden gebruikt om een algoritme te voeden dat de routes optimaliseert in termen van kosten, maar ook in termen van CO2. Het doel van Einride is de overgang van wegvervoer naar elektrische aandrijving te versnellen.

Op langere termijn wil Einride ook volledig autonome voertuigen op de weg zetten, dus zonder bestuurder aan boord (en zelfs zonder cabine). Een dergelijk voertuig is dit jaar in de Verenigde Staten al toegelaten op de openbare weg.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo