[INTERVIEW] “Transport Dirk Verdoodt staat voor Tijdig, Duurzaam en Veilig”

Transport zit de familie Verdoodt in het bloed. Sinds overgrootvader Leon meer dan 100 jaar geleden met paard en kar goederen begon te vervoeren, is de naam Verdoodt niet meer weg te denken uit het wegvervoer. Vanuit een filosofie van organische groei ziet achterkleinzoon Arne Verdoodt samen met zijn vader Dirk de toekomst tegemoet.

De Dag van de Vrachtwagenchauffeur viel bij Transport Dirk Verdoodt niet op donderdag 8, maar wel op vrijdag 9 december. Op die manier konden ook de chauffeurs die internationale transporten uitvoeren voor deze transporteur uit Dendermonde profiteren van de hoogdag voor de vrachtrijders. Deze geste is slechts één voorbeeld van de ‘down to earth’ aanpak van het familiebedrijf dat Transport Dirk Verdoodt tot op de dag van vandaag is. “We vergasten de chauffeurs op een waardige maaltijd: croque monsieur, belegde broodjes, en escargots, want die eten we zelf ook heel graag”, zegt Arne Verdoodt. “Chauffeurs tellen mee bij ons. Dat werkt in de twee richtingen: wie zijn best doet kan rekenen op waardering.”

De naam Verdoodt klinkt door in de transportwereld. We spreken met de 30-jarige Arne Verdoodt, zoon van oprichter Dirk Verdoodt en telg uit een geslacht van vervoerders dat teruggaat tot het begin van de twintigste eeuw. In 1903 begon overgrootvader Leon Verdoodt met paard en kar transporten uit te voeren voor houtzagerijen in de regio.
Na de Tweede Wereldoorlog kwam de overstap naar het wegtransport, vooral voor lokale fabrikanten. Zo ontstond de firma Leon Verdoodt. In 1998 begon zoon Dirk Verdoodt een eigen transportbedrijf, later kwam ook zijn broer Joris in de firma. Joris had ervaring opgebouwd als monteur bij Scania, wat verklaart waarom dit merk tot op vandaag de hoofdtoon voert in de dertig wagens tellende vloot van het bedrijf. De firma die Leon Verdoodt oprichtte leeft vandaag voort onder de naam August Verdoodt Internationaal Transport.

Organische groei

Transport Dirk Verdoodt focust op twee specialismen: huiftransport en containertransport. Met de huifwagens belevert het bedrijf onder andere distributiecentra van grote retailers. Daarnaast vervoert Verdoodt ook onderhoudsproducten en machineonderdelen. In het containertransport profileert het bedrijf zich vanuit Dendermonde als een interessante uitvalsbasis voor transporten naar Brussel, Wallonië, Luxemburg en Frankrijk. “De containerdivisie is organisch gegroeid”, zegt Arne. “Voor de genoemde bestemmingen is Dendermonde een logische uitvalsbasis. De vloot is verdeeld als volgt: 24 wagens voor huiftransport, 6 wagens voor containertransport.”

De truckvloot breidt zich langzaam maar zeker uit. Organische groei is het sleutelwoord. “We gaan geen wagens bijkopen vanuit het idee dat we er wel werk voor zullen vinden eenmaal ze geleverd zijn”, zegt Arne. “We groeien liever organisch mee met onze klanten. Het zegt ons niets om schulden te maken voor een grote uitbreiding van de vloot met tien wagens tegelijk. Dat heeft als voordeel dat quasi al het materiaal dat wij aankopen ook effectief eigendom is van ons bedrijf. Op die manier houd je als bedrijf de financiële impact van investeringen in nieuw materiaal binnen de perken.”

De afkorting TDV (Transport Dirk Verdoodt) staat ook voor de filosofie van het bedrijf: Tijdig, Duurzaam en Veilig. “De klanten kunnen er van op aan dat onze leveringen op tijd gebeuren”, zegt Arne. “Duurzaamheid spreekt ook een grote rol: we maken zo weinig mogelijk kilometers en we streven er naar om up to date te blijven met ons materiaal, bijvoorbeeld door te investeren in wagens op LNG. Ook veiligheid is een speerpunt: onze wagens zijn uitgerust met veiligheidspakketten met dodehoekcamera’s. De huifwagens zijn voorzien van spanriemen in het dak, zodat de ladingen eenvoudiger gezekerd kunnen worden. Wij spreken de mensen actief aan op hun rijgedrag. In de opleiding voor de code 95 zit ook de eco-driving ingebed. Dat gaat hand in hand met defensief rijden.”

Scania forever

De voorliefde voor Scania is historisch gegroeid. Vader en grootvader waren fan van het merk én oom Joris heeft jarenlang voor het merk gewerkt. “Het comfort van de chauffeurs is van belang. Sommige van onze chauffeurs brengen vier nachten per week in hun cabine door. De merken Scania en Volvo hebben ons nooit in de steek gelaten. If it ain’t broke, don’t fix it”, zegt Arne. De wagens hebben een relatief lange levensduur van zeven tot tien jaar. “We doen ons best om de wagens levenslang te onderhouden. Na een miljoen kilometer is de wagen klaar voor de tweedehandsmarkt”, klinkt het.

Transport Dirk Verdoodt investeerde in tempore non suspecto in wagens op LNG: vijf wagens uit de vloot rijden momenteel op gas. Arne Verdoodt wikt en weegt: “We hebben deze wagens niet stilgezet, maar ze hebben ons wel veel geld gekost. We zetten ze in op enkele trajecten waar LNG nog wel een interessante optie is. Ik denk niet dat er op dit moment nog veel LNG-trucks zullen worden verkocht. De business case voor deze wagens blijft wel nog enigszins overeind: het tolvoordeel blijft voorlopig nog gelden.”
Voor andere vormen van energie zoals waterstof en elektriciteit kijkt het bedrijf de kat nog even uit de boom. “Als de toegelaten massa van de elektrische trucks wordt opgedreven, dan kan er veel. Het wordt wellicht een combinatie van alternatieve brandstoffen en elektriciteit. De concrete uitwerking daarvan is wellicht moeilijker. In de toekomst gaan we wellicht naar een mix van brandstof en elektriciteit, maar de infrastructuur moet volgen. Momenteel is er veel onzekerheid in de markt.”

En de toekomst? “We willen de continuïteit behouden, maar vooral willen we groeien op een organische manier. De persoonlijke aanpak is belangrijk bij chauffeurs en klanten. Voor hen willen wij in de eerste plaats een betrouwbare partner zijn”, besluit Arne Verdoodt.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo