[TEST] Piaggio Porter NP6: David of Goliath?

Hij mag dan klein zijn van gestalte, het laadvermogen van de Piaggio Porter NP6 loopt op tot niet minder dan 1,6 ton! Het Italiaanse merk prijst deze dreumes, die al opviel tijdens onze Last Mile Xperience, dan ook aan als ‘city truck’.

Als je Piaggio vooral associeert met de Vespa, weet dan dat het bedrijf een lange traditie heeft in compacte bestelwagens die op maat gemaakt lijken van de vaak smalle straatjes in Italië. De Porter zag in 1992 het levenslicht en is met deze NP6 aan zijn tweede generatie toe. Hij  werd ontwikkeld op basis van een gelijkaardig concept van de Chinese Foton Group, maar is aangepast aan de Europese veiligheids- en emissienormen en rolt van de band in de Piaggio-fabriek in het Italiaanse Pontedera.

Een laadvermogen tot 1,6 ton!

De Porter bestaat in heel wat verschillende versies, waaruit wij de lange uitvoering met laadbak en dubbele wielen meekregen. Het interieur is basic qua materialen, maar de uitrusting is wel compleet. Één ding is echter vanaf de eerste meters duidelijk: als je op zoek bent naar een comfortabele ophanging en finesse in de bediening, ben je bij de Porter aan het verkeerde adres. Zonder belading is de ophanging springerig en de handgeschakelde vijfversnellingsbak was bij een koude motor (van ons amper ingereden testexemplaar) eerder hakerig.

Maar ondanks die wat mindere eerste indruk, weet de Porter te charmeren met zijn werkijver. Ondanks zijn compacte afmetingen (1.640 mm breed en van 2.650 tot 3.250 mm lang) en speelse look is dit dan ook een serieus werkpaard. De versie met dubbele wielen achteraan biedt een laadvermogen van niet minder dan 1.610 kg op een MTM van 2,8 ton. Dat is bijna een halve ton meer laadvermogen dan een ‘stoere’ pick-up als de Ford Ranger/VW Amarok en vergelijkbaar met dat van een VW Crafter pick-up!

Belachelijk lage brandstofkost

Bij volledige belasting zal de motor echter zijn best mogen doen om die massa in beweging te houden. Onder de bestuurderszetel zit een 1.5 liter viercilinder benzine die gecombineerd wordt met naar keuze een LPG- of CNG-installatie. De LPG-versie die wij testten, is 75 kW (103 pk) en 132 Nm sterk. Geen groot vermogen, maar op lokale wegen meer dan voldoende, zelfs met redelijk wat belading. Op de snelweg produceert de 1.5 behoorlijk wat decibels, maar dat is dan ook niet zijn favoriete werkterrein.

Waar de Porter naast zijn laadvermogen ook in uitblinkt, is op het vlak van gebruikskosten. CNG (gecomprimeerd methaan of aardgas) is door de hoge gasprijs momenteel minder interessant, in tegenstelling tot LPG (een restproduct van de olieraffinage). Op een gemengd parcours met ook best wat snelweg, verstookte de Porter zo’n 10 liter van het gas, wat gezien de prijs van € 0,55 een brandstofkost oplevert van… € 5,5 per 100 km. We moeten de eerste diesel- of elektrische bestelwagen die dat evenaart nog tegenkomen. Prijzen starten vanaf € 20.300 exclusief BTW.

Breed gamma, elektrische bersie in de maak

De Piaggio Porter NP6 bestaat in twee lengtes, telkens met keuze uit enkele of dubbele wielen achteraan en een keuze uit een korte of een standaard eindoverbrenging. Er zijn drie versies: met een vaste laadbak, als kipper of als chassis-cabine voor verschillende soorten ombouw, en heel wat personaliseringsmogelijkheden. Naast CNG of LPG komt Piaggio volgend jaar ook met een 100% elektrische versie, misschien wel de beste combinatie voor een ‘city truck’.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo