Sectorale onderhandelingen lopen muurvast tegen koopkrachtpremie

Van een sectoraal akkoord in paritair comité 140.03 is er voorlopig geen sprake. Na drie dagen overleg zijn de onderhandelingen tussen de werkgeversfederaties en de vakbonden vandaag afgesprongen en volgens TLV, Febetra en UPTR was de koopkrachtpremie het grootste struikelblok.

Eind 2022 heeft de Ministerraad een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd over de toekenning van een koopkrachtpremie voor werknemers van ondernemingen die tijdens de crisis goede resultaten hebben behaald. Deze premie kan alleen worden uitgegeven tot en met 31 december 2023 en is geldig tot en met 31 december 2024.

De sociale partners onderhandelen momenteel over een nieuw sectoraal akkoord voor de periode 2023/2024 maar de onderhandelingen zijn vastgelopen. “Het is schrijnend te moeten vaststellen dat de vakbonden van mening zijn dat elk bedrijf een blanco cheque aan elke werknemer moet uitdelen, ongeacht de bijdrage van iedere werknemer en ongeacht de resultaten van de onderneming. Deze halsstarrige houding van de vakbonden houdt geen enkele rekening met de eerder toegekende indexverhogingen en de invoering van een nieuwe functieclassificatie voor het rijdend personeel. Zelfs ondanks verregaande toegevingen van de werkgeversfederaties kon geen akkoord bereikt worden. Het feit dat de sector momenteel te kampen heeft met een enorme terugval in orders, de marges onder druk staan en de loonkostenhandicap door de verplichte indexatie de concurrentie met de ons omringende landen onmogelijk maakt, zijn voor de vakbonden geen argumenten. We vrezen dat meegaan in de scenario’s die door de vakbond worden geëist de faillissementsgolf in de sector nog meer zal aanzwengelen”, zeggen de drie federaties Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen en UPTR.

De toon is duidelijk anders aan de kant van de vakbonden. “We vragen dat er respect is voor het geleverde werk van het personeel. De koopkrachtpremie is de enige mogelijkheid om iets te doen voor werknemers, in 2023 en 2024, en om de sector opnieuw aantrekkelijker te maken”, zegt Frank Moreels, voorzitter BTB. “Onze criteria voor het toekennen van de koopkrachtpremie zijn meer dan redelijk. We vragen alleen aan de bedrijven die in 2022 winstgevend waren om aan hun werknemers een koopkrachtpremie van 250 euro te betalen. Concreet betekent dit voor de werknemers een koopkrachtverhoging van 10 euro per maand voor de volgende twee jaar, enkel voor hen die werken in bedrijven die in 2022 winst hebben gemaakt. Voor alle andere werknemers is er geen koopkrachverhoging de komende twee jaar.”

Ondertussen komen een aantal collectieve arbeidsovereenkomsten eind juni 2023 ten einde. Werknemers in de sector mogen b.v. geen gebruik meer maken van tijdskrediet, SWT, eindeloopbaan en landingsbanen. “De werkgevers wensten die overeenkomsten niet te verlengen aangezien er voor hen enkel een akkoord is als er een akkoord is over alle punten”, aldus Moreels, die syndicale acties niet uitsluit.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo