Voor hen lijkt een routineklus, maar buitenstaanders staan met open mond te kijken hoe deze mastodonten van meer dan 50 ton door de lucht dansen en met een ongeziene nauwkeurigheid neergezet worden op een werf. Het is ongetwijfeld een kwestie van gewoonte, maar zeker ook van puur vakmanschap! In juli werd dat nog maar eens aangetoond op een windmolenpark.
Windmolens met een vermogen van 3,4 megawatt en met een hoogte van 150 m gaan vanzelfsprekend gepaard met een hoogspanningscabine. Een windmolen produceert namelijk laagspanningsstroom die wordt verhoogd tot de netspanning, terwijl de hoogspanningscabine wordt gebruikt om de hoogspanningsstroom op het net te sturen.
Perfecte beheersing
MB Manutention (uit Thimister-Clermont) is al enkele jaren diepgaand gespecialiseerd in industriële hijswerkzaamheden. In dit geval waren de klanten Newelec (Herstal), een filiaal van de Franse multinational EDF, en Luminus, dat het windmolenpark zal uitbaten. Bij de werkzaamheden werd een hoogspanningscabine in drie delen (kelder, cabine en dak) neergepoot in Liernu (in de buurt van Eghezée). Deze onderdelen werden geprefabriceerd bij Webeco uit Sint-Truiden. Om dit transport in één enkele dag in goede banen te leiden, deed MB Transports een beroep op twee trekkers, waaronder een Volvo FH met vier assen, gekoppeld aan een oplegger van Faymonville met gestuurde assen. Zelfs met de 52 ton van de cabine blijft het konvooi ruimschoots onder zijn maximaal toegelaten massa.
Op de werf doet een Liebherr-kraan van het type LTM 1250 5.1 het zware werk. Door de constructeur wordt deze kraan omschreven als de ‘krachtigste kraan ter wereld met vijf assen’. In de loop van de namiddag van de vorige dag werd de kraan met een contragewicht van 42 ton ter plaatse gebracht. Dankzij het contragewicht is het mogelijk om de giek op tien meter van de cabine te laten zakken. De dag zelf moet de telescopische giek een afstand van ongeveer 30 meter overbruggen, wat neerkomt op de helft van de totale lengte.
De werf ligt naast enkele weilanden en langs smalle betonwegen. Het traject werd zorgvuldig verkend door het team van MB Groupe. De kortste weg is daarbij niet noodzakelijk de beste. De tweede stuuras van de trekker en de stuurassen van de oplegger maken het werk gelukkig een pak eenvoudiger. Vervolgens is het aan Josy Drouguet (projectleider kranen bij MB) om in actie te schieten. De wind valt gelukkig zeer goed mee en de cabine wordt op de kelder geplaatst, die in de vroege ochtend al perfect werd gepositioneerd. De rest lijkt kinderspel: aan de binnenkant worden de verschillende technische elementen gemonteerd en om het werk helemaal af te ronden wordt het dak op de cabine geplaatst. Het geprefabriceerde dak werd ook al de dag vooraf ter plaatste gebracht. Op nauwelijks 24 uur staat alles netjes op zijn plaats en is het aan de technici van Newelec om (bij wijze van spreken…) het geheel aan te sluiten op de transformator van de turbine en op het elektriciteitsnet. Voor de mensen van MB Groupe zit het werk erop…