Enkele weken geleden publiceerde de Vlaamse regering de kaart van de 684 kilometer bijkomende wegen waarop vrachtwagens kilometerheffing zullen moeten betalen. De confederatie Transport en Logistics Belgium (waarvan dit de eerste politieke actie is sinds haar oprichting) is nog steeds fel gekant tegen deze uitbreiding van het netwerk en vraagt een ontmoeting met de betrokken ministers.
“De Vlaamse regering heeft deze maatregel gerechtvaardigd door te spreken over “promotie van de modal shift”, het “tegengaan van sluipverkeer” en zelfs verkeersveiligheid. De echte reden is veel eenvoudiger: het is gewoon een kwestie van vervoerders veel meer laten betalen”, zegt TLB. Een gedetailleerde berekening schat deze extra kosten op 250 miljoen euro, waarvan iets meer dan de helft (volgens cijfers gepubliceerd door Viapass) zou worden gedragen door Belgische vloten, en de gemiddelde extra kosten voor vervoerders zouden 4% bedragen. Gemiddeld, maar veel meer op bepaalde routes.
“Na de mokerslag van de hoogste loonindexering ooit begin 2023, en op een moment dat de economie hapert, de dieselprijzen stijgen en transporteurs hun volumes zien dalen, is dit precies het moment dat Vlaanderen kiest voor een nieuwe belastingverhoging. Gezien de quasi onbestaande marges in de sector, zullen zij die de verhoogde kosten niet volledig kunnen doorrekenen misschien zelfs verdwijnen.” Die laatste uitspraak verdient een toelichting: sinds de invoering van de kilometerheffing in 2016 is de economie blijven groeien, waardoor transporteurs in een relatief gunstige onderhandelingspositie zaten om de kilometerheffing door te rekenen aan hun klanten. “Vandaag stuit deze doorberekening op het dictaat van vraag en aanbod”, merkt TLB op, die gewoon met het code rood zwaait voor duizenden kmo’s.
En de beloofde tariefverlaging voor zero-emissie voertuigen gaat niet helpen: het aantal van dergelijke voertuigen is momenteel onbeduidend en ze rijden allemaal in grote wagenparken. TLB roept dan ook op tot dringend overleg met de twee betrokken Vlaamse ministers, Lydia Peeters (Mobiliteit) en Matthias Diependale (Begroting).