UIRR beschuldigt Commissie van “pro-vrachtwagen protectionisme”

De intermodale transportvereniging UIRR is helemaal niet blij met de manier waarop bepaalde onderhandelingen over goederenvervoer verlopen. Ze verdenkt de Europese Commissie zelfs van protectionisme ten voordele van het wegvervoer.

De belangrijkste oorzaak van deze koortsstemming is het voorstel van de Commissie om de huidige verordening betreffende maten en gewichten voor wegvoertuigen te wijzigen. Vooral de liberalisering van ecocombi’s en het grensoverschrijdend verkeer van combinaties van 44 ton zitten de UIRR dwars. “Dit zou de huidige positie van vrachtwagens in het dominante segment van gepalletiseerde goederen met een lage dichtheid over lange afstanden consolideren en een modale verschuiving van de weg naar andere vervoerswijzen voorkomen. En dat terwijl gecombineerd vervoer van deur tot deur op alle gebieden vele malen beter presteert dan vrachtwagens. In het ergste geval zal zelfs het bestaande gecombineerde vervoer voor dit soort transporten terugkeren naar de weg”, zegt Ralf-Charley Schultze, voorzitter van de UIRR.

Volgens hem zijn de ruimere afmetingen voor nulemissie-trucks zinloos: “De intermodale sector heeft stabiliteit in gewichten en afmetingen nodig om het vertrouwen van investeerders te vergroten. In de Verenigde Staten is de wetgeving voor vergelijkbare gewichten en afmetingen sinds 1984 niet meer gewijzigd”, zegt hij.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo