Ceva Logistics test elektrische aandrijving over lange afstanden

Ceva Logistics voert momenteel een interessant project uit in Frankrijk: het exploiteren van een langeafstandstransportlijn (900 kilometer) uitsluitend met elektrische vrachtwagens. Energieleverancier Engie en privé-snelwegbeheerder Sanef zijn aan boord.

900 kilometer is de afstand tussen Lille en Avignon op de snelweg. Om deze afstand zonder de minste CO2-uitstoot af te leggen, heeft Ceva Logistics drie relaispunten ingericht waar opleggers van trekkers wisselen: in Sommesous (langs de A26), in Dijon (A31) en in Lyon (A6). Elk relaispunt is uitgerust met door Engie geïnstalleerde oplaadpunten waar de trekkers hun batterijen kunnen opladen. In Sommesous is dit een servicestation van Sanef, maar in de andere steden zijn de depots van Ceva Logistics uitgerust.

Elke trekker maakt twee rondritten per dag. Aanvankelijk waren er 16 CNG-tractoren die op BioCNG reden, maar de testvloot wordt geleidelijk omgebouwd naar elektrische aandrijving, opnieuw via transporteurs die als onderaannemers voor Ceva Logistics werken. Ook verladers als Intermarché en Heineken zijn bij het project betrokken. Het project maakt deel uit van het ECTN (European Clean Transport Network) programma, dat als doel heeft om te kijken in hoeverre dit relaissysteem elders in Europa kan worden toegepast.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo