Mercedes-Benz Atego viert 25e verjaardag

De Atego verving de LK in het Mercedes-Benz gamma in 1998, op de inmiddels verdwenen Bedrijfsauto RAI show in Amsterdam. Hij viert nu zijn 25e verjaardag. Hier volgt een terugblik op de belangrijkste fasen in een carrière die volledig in het teken stond van distributie.

  • Februari 1998: de Atego wordt gelanceerd met 25 basismodellen en vier cabinevarianten. Hij bestrijkt het segment van 6,5 tot 15 ton. Klanten kunnen kiezen tussen de viercilinderdiesel OM 904 LA en de zescilinder-in-lijn OM 906 LA. De vermogens variëren van 122 tot 279 pk, met een koppel van 470 tot 1.300 Nm tussen 1.200 en 1.600 tpm.
  • September 1998: Mercedes presenteert de Atego ‘Heavy Duty’ op de IAA in Hannover. Hij heeft een hoger chassis, een krachtigere OM 926 LA-motor (7,2 liter cilinderinhoud, 326 pk) en bestrijkt het segment van 18 tot 26 ton. Dankzij het elektronische Telligent-systeem kunnen onderhoudswerkzaamheden worden afgestemd op het werkelijke gebruik van het voertuig.
  • 1999: de Atego wordt uitgeroepen tot ‘Truck van het Jaar’.
  • 2004: eerste facelift en nieuwe transmissie met Telligent automatisch schakelsysteem. Nieuwe veiligheidssystemen worden geïntroduceerd: ABS en ASR gekoppeld aan BAS remassistentie. BlueTec-motoren voldoen aan de Euro IV-emissienormen dankzij het SCR-systeem en de toevoeging van AdBlue.
  • 2010: de Atego BlueTEC Hybrid 1222L is de eerste productietruck met een parallel hybride systeem. Naast de 218 pk OM 924-motor is deze 12-tons truck uitgerust met een watergekoelde elektromotor met een maximaal vermogen van 44 kW.
  • 2011: de Atego wordt opnieuw uitgeroepen tot ‘Truck van het Jaar’.
  • 2013: lancering van de tweede generatie Atego met nieuwe OM 934 LA en OM 936 LA Euro VI motoren. Het vermogen varieert nu van 156 tot 299 pk. Het brandstofverbruik daalt met 5% dankzij common rail brandstofinjectie, een iets aerodynamischere cabine en de nieuwe gerobotiseerde PowerShift 3 versnellingsbak met zes of acht versnellingen.
  • 2019: de Uptime-service wordt beschikbaar voor de Atego. Deze biedt in realtime een overzicht van de toestand van de truck en maakt de weg vrij voor preventief onderhoud zoals we dat nu kennen.
  • In april 2024 wordt de Atego uitgerust met nieuwe veiligheidssystemen die verplicht worden gesteld door Europese regelgeving, maar Daimler Truck gaat vaak verder dan de wettelijke vereisten, zoals met Active Brake Assist 6 en Active Sideguard Assist 2.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo