Trilogiport toegankelijk met 4 lagen containers in 2027

Wallonië gaat investeren in de verhoging van vier bruggen over het Albertkanaal zodat het mogelijk wordt om met vier lagen containers naar de haven van Luik te varen. Als alles volgens plan verloopt, zal de capaciteit van de containerterminal van de Trilogiport vanaf 2027 toenemen.

Deze werken worden voor de helft gefinancierd door het Waalse Herstelplan en voor de helft door Europese fondsen. Momenteel kunnen binnenschepen de containerterminal van de Trilogiport bereiken met twee (wanneer de lading minder dan 700 ton weegt) of drie lagen containers. In Vlaanderen investeert de regio al 30 jaar in de verhoging van zijn 62 bruggen en de laatste brug is bijna klaar. De werken, die tussen 2024 en 2027 zullen worden uitgevoerd, zullen scheepvaart tussen de havens van Antwerpen en Luik mogelijk maken met een doorvaarthoogte van 9,10 meter, waardoor containers in vier lagen kunnen worden gestapeld.

Er zijn vier bruggen bij betrokken: Lanaye, Lixhe, Haccourt en Hermalle-sous-Argenteau. Hermalle-sous-Argenteau ligt stroomopwaarts van Trilogiport, maar zal een belangrijke rol spelen als Wallonië beslist om een deel van de Chertal brownfield site (die momenteel herontwikkeld wordt) te bestemmen voor logistiek. De brug van Lanaye heeft al het juiste profiel en er moet alleen nog voldoende signalisatie komen. De andere drie bruggen worden respectievelijk met 1,6 m, 1,9 m en 1,75 m verhoogd. Elke brug krijgt een andere behandeling, afhankelijk van de structuur en de andere doelstellingen die Wallonië nastreeft (met name wat betreft het gebruik van zachte vervoersmiddelen). De vergunning voor de ophoging van de brug van Hermalle-sous-Argenteau is momenteel in behandeling en de vergunning voor de ophoging van de brug van Lixhe zou in de komende weken moeten worden ingediend. Wat de verhoging van de brug van Haccourt betreft, wordt momenteel onderzoek gedaan naar de definitieve locatie van de brug en de opritten: deze zullen waarschijnlijk moeten worden verplaatst om een optimale veiligheid voor het wegverkeer te garanderen. Als de drie projecten volgens plan verlopen, zouden de drie bruggen tussen oktober 2026 (Lixhe en Hermalle-sous-Argenteau) en maart 2027 (Haccourt) weer voor het wegverkeer moeten worden opengesteld.

Bovendien zal de officiële opening van de uitbreiding van de Trilogiport containerterminal binnenkort plaatsvinden. De bijkomende 5,5 hectare moeten de terminal, uitgebaat door DPW Liege Container Terminals, in staat stellen om zijn capaciteit te verhogen van 100.000 naar 250.000 TEU per jaar, op voorwaarde dat er een portaalkraan kan worden geïnstalleerd. Er moet ook worden opgemerkt dat de laatste magazijnen die momenteel worden ingericht in het logistieke gedeelte van Trilogiport hun voltooiing naderen, wat de totale opslagoppervlakte van de site op 313.600 m2 zal brengen. De Autonome Haven van Luik moet nog de naam goedkeuren van het bedrijf of de bedrijven die de nieuwe magazijnen zullen huren die WDP op zijn concessie bouwt.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo