Gosselin test internationale verhuistransporten op rails

De Antwerpse logistiekspeler Gosselin test een nieuwe multimodale oplossing voor de internationale transporten van zijn verhuisdivisie. Voortaan worden verhuisvrachten met bestemming Spanje en Portugal per spoor vervoerd. Dat is minder evident dan het lijkt, vertelt Gert Van Engelenburg, European Traffic & Supplier Manager bij Gosselin.

Gosselin blijft innoveren in de verhuisbranche, de discipline waarin de roots van het Antwerpse logistiekbedrijf liggen. Waar internationale verhuizingen tot voor kort bijna uitsluitend met de vrachtwagen werden uitgevoerd, gaan verhuisgoederen voortaan ook per trein. Dat daarbij meer komt kijken dan het verzenden van containers, weet Gert Van Engelenburg als geen ander. “Bij verhuizingen gaat het steeds om verschillende ladingen die in één wagen of container worden gegroepeerd. De logistiek is dus wat complexer,” klinkt het.

In het testproces gaan ladingen vanuit Antwerpen met bestemming Spanje of Portugal in 25-voetcontainers de trein op. Bij aankomst op hun Zuid-Europese bestemming worden ze door een lokale partner afgehandeld, die ook retourlading voorziet.

“Voor de lange-afstandstransporten heeft het geen zin dat wij onze chauffeurs dagenlang de baan op sturen,” zegt Van Engelenburg. “De toegevoegde waarde zit in het feit dat zij expertise hebben in het verhuizen. Het heeft in die optiek weinig zin hen dagenlang onderweg te laten zijn. Voor de trajecten binnen de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Noord-Italië zetten we wel nog vrachtwagens in. Voor verdere afstanden heeft het spoor vanaf nu de voorkeur. Bovendien biedt het spoor een gereduceerde uitstoot en een lage transportkost.” Niettemin zullen ook in de toekomst nog verhuisvrachten via de weg naar Spanje en Portugal worden vervoerd.

Overigens is het de bedoeling dat dit spoornetwerk in de verhuissector nog wordt uitgebreid. “We zoeken nog partners om het netwerk uit te breiden, met name voor Italië en Scandinavië. Het afwijkende zit hem evenwel in het formaat van de verhuiscontainers: die meten 25 voet in plaats van 20 of 40 voet. We zoeken dus specifiek naar partners die ook 25-voetcontainers kunnen behandelen,” zegt Van Engelenburg.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo