Voor Daimler Truck Belgium wordt 2024 een elektrisch jaar

Dankzij (onder andere) de commerciële lancering van de eActros 600 is Daimler Truck Belgium er zeker van dat de verkoop van elektrische vrachtwagens in 2024 sterk zal stijgen. Dit alles in een aarzelende markt, waarvan niemand op dit moment kan zeggen hoeveel hij zal dalen.

In 2023 behaalde Daimler Truck Belgium het op één na beste resultaat uit zijn geschiedenis met de verkoop van 2.290 voertuigen, 32% meer dan in 2022. Een goede commerciële prestatie in combinatie met een verkorting van de leveringstermijnen helpt dit mooie resultaat te verklaren, maar de context voor 2024 is minder positief: net als de andere merken heeft Daimler Truck sinds het vierde kwartaal van 2023 een daling van de bestellingen vastgesteld als gevolg van de economische onzekerheden, met name in de bouwsector, het containervervoer en de chemie. Volgens CEO Peter Brock is het echter nog steeds erg moeilijk om een voorspelling te doen voor de totale markt en hij noemt een bandbreedte van -5% tot -20%. Hij rekent er echter op dat de daling van de rente en een terugkeer naar groei de verkoop in de tweede helft van het jaar zullen stimuleren.

Aan de andere kant gaat de verkoop van elektrische trucks de goede kant op. Hiervoor zijn twee redenen: de commerciële lancering van de eActros 600 en de goede feedback van de eerste klanten die de 300 en 400 versies van de eActros gebruiken. Zowel Van Mieghem als Wim Claes hebben hun tevredenheid geuit over de werking van het voertuig en over het feit dat de beloofde actieradius wordt gehaald en in sommige gevallen zelfs overschreden. Ook de TCO is gunstig, want zowel Van Mieghem in Tubize als Wim Claes in Genk produceren zelf een deel van de elektriciteit die de vrachtwagens  verbruiken.

In dit opzicht rekent Daimler Truck Belgium sterk op de nieuwe eActros 600. Enerzijds zal deze trekker een actieradius van 500 kilometer bieden, anderzijds zal het technisch ontwerp, dat afwijkt van de concurrentie (aandrijfas, LFP batterijen), zorgen voor een langere levensduur. DTB zal dit concurrentievoordeel doorberekenen aan zijn klanten, aangezien onderhoudscontracten bijvoorbeeld 18% goedkoper zullen zijn dan voor een gelijkwaardige dieseltrekker. Het financiële aanbod van DTFS, ondersteund door het TruckStore-netwerk voor gebruikte voertuigen, speelt ook mee door bijvoorbeeld terugkoopwaarden toe te zeggen die twee keer zo hoog zijn als voor een diesel. Het dealernetwerk blijft zich verbeteren: 19 servicepunten zijn al uitgerust en opgeleid om het eServices-label te verdienen en vier andere zijn ermee bezig. Elk servicepunt moet bijvoorbeeld twee technici hebben die getraind zijn in elektrische trucks, en elke dealer zal uiteindelijk een e-consultant hebben.

Daimler Truck laat waterstof niet voor wat het is, maar het op de markt brengen van de eerste Actros op waterstof is met twee jaar uitgesteld: tot nu toe hadden we het over 2028, maar nu is het 2030. Tegen die tijd zullen batterij-elektrische trucks hun weg moeten vinden naar wagenparken, aangezien Daimler Truck vasthoudt aan zijn doelstelling om in 2030 een marktaandeel van 60% te hebben voor zijn emissievrije gamma, en zelfs 100% in 2039.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo