Iveco verveelvoudigt aankondigingen

Drie persberichten binnen een uur na elkaar: Iveco heeft vandaag alle zeilen bijgezet. Enerzijds gaat de Italiaanse fabrikant wat vers geld terugwinnen, anderzijds heeft het een strategische samenwerking met Ford Otosan aangekondigd en tot slot heeft het zijn alliantie met Hyundai bevestigd zonder ook maar de minste verdere details te geven over de vorm die deze samenwerking zal aannemen.

Iveco zal dus in de loop van 2024 zijn Magirus-divisie van de hand doen. Dit zal extra liquiditeit opleveren. Tegen deze achtergrond heeft Iveco aangekondigd dat het een “niet-bindend memorandum of understanding met Ford Otosan (het moederbedrijf van Ford Trucks) heeft ondertekend om de mogelijke samenwerking bij de ontwikkeling van een nieuwe vrachtwagencabine te onderzoeken”. Er zit een zekere logica achter deze overeenkomst, aangezien de twee fabrikanten zullen moeten voldoen aan de toekomstige Direct Vision-regelgeving, die elk merk zal verplichten (sommige hebben dat al gedaan) om hun cabines te herzien. De overeenkomst wordt echter beschreven als “een eerste stap in de beoordeling van het potentieel van beide bedrijven om samen te werken aan de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën, waaronder cabinecomponenten en -systemen”.

Tot slot kondigde Iveco aan dat het een “intentieverklaring met Hyundai heeft ondertekend die hun samenwerking versterkt om oplossingen te bieden voor elektrische vrachtwagens, waaronder batterij-elektrische en brandstofcelelektrische vrachtwagens, voor de Europese markten”. Gezien het feit dat een dergelijke samenwerking al bestaat sinds maart 2022, is het ons een raadsel hoe deze nieuwe aankondiging echt iets nieuws kan voorstellen, maar de komende weken zouden een duidelijker beeld moeten geven.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo