Mercedes-Benz breidt cabine Actros L uit

Tot nu toe onderscheidde de L-versie van de Mercedes Actros zich door zijn luxueuzere uitrusting. Hij heeft nu een verlengde cabine, de ProCabin, vergelijkbaar met die van de eActros 600. De nieuwe Actros L zal in december 2024 in productie gaan.

De aerodynamische vorm van de ProCabin zal het brandstofverbruik ten goede komen. In dit stadium kondigt Daimler Truck een winst van 3% aan dankzij een pre-deflector voor de dakspoiler, de deflectorpanelen op de A-stijl rond de zijruiten, de nieuwe deflectoren achteraan, de vermindering van alle openingen tussen de carrosseriepanelen en het grote paneel dat een groot deel van het traditionele radiatorrooster vervangt. Esthetisch gezien is het een kleine revolutie in de wereld van de Europese vrachtwagens, maar het heeft veel werk gevergd op het gebied van motorkoeling: de luchtinlaten zijn verdeeld tussen de onderkant van het grillepaneel en de bovenkant van de bumper.

Het is op dit punt dat we een verlenging van 80 millimeter opmerken. Deze extra ruimte vertaalt zich echter niet in een toename van de binnenafmetingen van de cabine. De ProCabin is verkrijgbaar in drie varianten (Stream, Big Space of Giga Space), maar verschilt alleen van de klassieke Actros cabine doordat hij luxueuzer is uitgerust (geoptimaliseerde stoelverwarming, nieuwe stoelbekleding, nieuwe topmatras, enz.) De connectiviteit van de cabine is ook verbeterd, net als de functies die gericht zijn op het comfort van de chauffeur tijdens rustpauzes: nieuwe sfeerverlichting en nieuwe leesspots, extra USB-C-aansluitingen in de zijwanden, een tweekleurig gordijn, een tweede koelkast en een nieuw 230 V stopcontact maken allemaal deel uit van het pakket. Het SoloStar-concept, met zijn zeer comfortabele tweede zitplaats en klaptafel, is verkrijgbaar met twee nieuwe stoelbekledingsvarianten. We zullen echter tot april 2025 moeten wachten om te kunnen profiteren van een volledig nieuwe interactieve multimediale rijpositie, met een nieuwe generatie voorspellende cruisecontrol die rekening houdt met incidenten op de weg.

Aandrijflijn

De Actros L is verkrijgbaar met drie verschillende dieselmotoren: de 10,7-liter OM 470, de 12,8-liter OM 471 en de grotere 15,6-liter OM 473. De meeste voertuigen zullen worden uitgerust met de OM471, die profiteert van twee nieuwe turbos, waarvan er een beter geschikt is voor langeafstandstransport en waarmee de constructeur een brandstofbesparing van 4% belooft.

Veiligheidssystemen

Zoals gebruikelijk anticipeert Mercedes-Benz op de wettelijke vereisten op het gebied van actieve veiligheidssystemen of overtreft ze die zelfs. De fabrikant heeft een nieuw elektronisch platform ontwikkeld dat een nog breder zicht naar voren en opzij biedt dankzij de samensmelting van radar- en cameragegevens. Dit Fusion-platform verwerkt gegevens 20 keer sneller en bestrijkt een hoek van 270 graden rondom het voertuig.

De zesde generatie van Active Brake Assist (ABA) heeft ook vooruitgang geboekt dankzij deze grotere zichthoek: het kan nu automatisch voluit remmen tot stilstand bij snelheden tot 60 km/u voor tegemoetkomende voertuigen, voertuigen die op dezelfde rijstrook rijden of andere weggebruikers, vooruitlopend op een wettelijke verplichting die pas op 1 juli 2026 van kracht wordt. De ABA 6 beschikt ook over multi-lane surveillance op afstanden tot 250 meter.

Active Sideguard Assist controleert nu het verkeer aan de bestuurders- en passagierszijde en waarschuwt bestuurders voor potentieel gevaar in een gebied tot 30 meter achter en zeven meter voor het voertuig. Het systeem werkt bij snelheden tot 30 km/u. Ook hier loopt Mercedes-Benz voor op de vereisten van de GSR-regelgeving.

Tot slot kan de nieuwe Front Protection Assistant helpen om ongevallen met voetgangers of fietsers te voorkomen die zich bij het wegrijden direct voor de vrachtwagen bevinden (bij stilstand, bij het wegrijden en op kruispunten). Het systeem werkt bij snelheden tot 15 km/u en is gebaseerd op het Fusion-platform, dat de dode hoek voor het voertuig afdekt van 0,8 meter tot ongeveer vier meter over de hele breedte van het voertuig.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo