Overbodige luxe of grote troef? Eerste hulp bij consultancy

De term ‘consultancy’ is een vlag die vele ladingen dekt en waarover veel misverstanden bestaan. Niettemin kan het in een snel veranderende en onvoorspelbare omgeving ook voor uw bedrijf nuttig zijn om beroep te doen op externe expertise om uw organisatie te stroomlijnen, aan te passen aan nieuwe regelgeving of voor te bereiden op het aantreden van een nieuwe generatie.

Wat doét een consultant eigenlijk? Het antwoord van de William De Putter is veelomvattend: “We helpen bedrijven onder andere bij hun zoektocht naar executive-profielen, maar denken ook mee over strategische positionering, organisatiemanagement, certificering, overnames, opvolging,…”
Om maar te zeggen dat zelfs een specialist als De Putter, die zich toelegt op de sectoren van transport en logistiek, geconfronteerd wordt met een veelheid aan vragen vanuit de bedrijven. Naast zijn eigen specifieke knowhow is het ook cruciaal dat een consultancybedrijf de sectoren die het bijstaat van binnenuit kent. Idealiter ga je in zee met een consultant die zelf ook actief geweest is in transport en logistiek.
Het ‘nieuwe normaal’ na de coronacrisis levert consultants werk op, weet Kimberley Cabo, bestuurder bij Mon3aan Corporate& Finance: “Het wegvallen van de coronasteun brengt bij sommige bedrijven pijnpunten aan het licht. Het is zoeken om alles weer op de rails te krijgen en het hoofd te bieden aan de gestegen inflatie en loonkosten. Cashflows en prijszetting zijn aan herbekijken toe, bedrijven gaan herstructureren, en vereenvoudigen hun structuur door vennootschappen en holdings te laten fusioneren.”

Soms zie je als bedrijf door de bomen het bos niet meer.

Complexe regels

Een andere kerntaak van consultants is bedrijven helpen om hun weg te vinden in het complexe geheel van wetgeving en fiscale regimes. “De aanpassing van de algemene voorwaarden is momenteel een hot topic,” weet Kimberley Cabo. “Het aansprakelijkheidsrecht wordt in 2025 geüpdatet. Ook de verplichte aanpassing aan het nieuwe wetboek voor vennootschapsrecht is niet te onderschatten.”
Door de hectiek van de dagelijkse activiteiten kan het zijn dat je als bedrijf door de bomen het bos niet meer ziet. De helikopterblik waarmee een externe consultant uw activiteiten onder de loep neemt, kan zorgen voor nieuwe inzichten en duidelijkheid. De snel toenemende informatisering en automatisering van processen, de toegenomen vraag naar rapportering en de onzekere impact van artificiële intelligentie zijn uitdagingen waarbij uw bedrijf baat heeft bij het advies van een expert. Denk daarbij ook aan de toegenomen vraag naar verduurzaming van de processen en de bijhorende monitoring.
Consultancy helpt uw bedrijf ook te groeien. Peter Van Laer, CEO van BDO Belgium, ziet het zo: “Bij een groeispurt moet je als bedrijf kennis en knowhow tanken om de activiteiten gezond te laten doorgroeien, bijvoorbeeld om de complexiteit van het werken in een buitenlandse context te managen.” Consultants kunnen ook de zoektocht begeleiden naar extra geldmiddelen door bedrijven te linken aan financieringsinstellingen, investeerders en private-equityspelers.

Nieuwe generatie

Een van de specifieke manieren waarop bedrijven groeien, is door middel van overnames. In de sectoren van transport en logistiek is een consolidatiegolf aan de gang die eigen uitdagingen met zich meebrengt. “Het is zaak een klare kijk te hebben op je bedrijfsstrategie,” zegt William De Putter. “We stellen aan de hand van onze research bedrijven voor die via overname een meerwaarde kunnen bieden voor onze partners. We durven een bedrijf ook een fusie of acquisitie af te raden: als er bijvoorbeeld geen match is op het vlak van bedrijfscultuur. Als het niet klikt, heeft het geen zin om door te zetten.” Ook bij de zoektocht naar opvolging in familiebedrijven kunnen consultants helpen met het klaarstomen van een nieuwe generatie binnen het bedrijf of de zoektocht naar geschikte externe profielen.

Mensenwerk

Een geslaagd consultancytraject staat of valt met objectieve data, maar het blijft ook in grote mate mensenwerk. “It’s a people’s business,” weet William De Putter. “Je moet ook een beetje psycholoog zijn. Met tal van klanten werken we samen sinds het eerste uur, we groeien met hen mee.” Ook bij Mondriaan zijn ze overtuigd van die face-to-face-aanpak: “De persoonlijke aanpak is cruciaal in een klantenrelatie. Een strategie kan maar werken als alle partijen zich er comfortabel bij voelen. Dat kun je maar zeker weten door een goed contact te hebben met de mensen die je bijstaat.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo