Philippe Meire (March): “AI toont waarop makelaar moet focussen”

Dit artikel verscheen in LOGISTICS Management 69.

Artificiële intelligentie kan een krachtig middel zijn tot meer efficiëntie. Zo gebruikt vastgoedkantoor March technologie om sneller potentiële kopers of huurders te vinden voor bedrijfsvastgoed. Al is dat slechts het begin van het proces. “De makelaardij blijft een mensenbusiness,” klinkt het.

In Vlaanderen is de ruimte beperkt maar de vraag naar bedrijfsvastgoed groot – zeker in de logistieke sector, die veel plaats nodig heeft. Het in Gent gevestigde March beschikt echter over software die vastgoed snel aan potentiële klanten kan koppelen. De mede door ML6 ontwikkelde tool doet dat aan de hand van Artificiële Intelligentie (AI). “De voorbije twee jaar kregen we al meer dan 350.000 m² aan koopvragen, en ik ben ervan overtuigd dat die schaarste op onze economie weegt,” stelt ceo Philippe Meire.

Omdat ook het aantal uren in een dag beperkt is, voorspelt de software van March voor een bepaald perceel een prioriteitenlijst van potentiële huurders of kopers. “Zo kunnen de mensen zich focussen op die zaken met de meeste slaagkans,” vervolgt Meire. “Al wil een resultaat met 50% match niet per se zeggen dat de deal een kans op twee heeft om te slagen. Je moet nog altijd rond de tafel gaan zitten en een akkoord vinden. Nee, dat percentage is er vooral voor de gebruikerservaring. Het is een voorbeeld van hoe de software voortdurend wordt verbeterd.”

Constante verbetering

Het systeem bevat een feedbackknop waarmee medewerkers kunnen aangeven waarom een bepaald resultaat niet juist is. Dat het algoritme niet onfeilbaar is, neemt echter niet weg dat het redelijk goed lijkt te werken. “Niet zelden stelt de software ons bedrijven voor waarvan we zelfs nog nooit gehoord hebben. Uni-Forwarding International bijvoorbeeld. We belden gewoon naar de receptie met de boodschap dat hun naam uit ons systeem is gekomen. Uiteindelijk hebben we voor hen een logistieke ruimte van meer dan 7.500 m² gevonden in de Antwerpse haven. Ongeveer de helft van onze transacties komt uit de computer. In feite betekent de technologie dus een verdubbeling van onze productiviteit,” aldus Meire.

Niettemin heeft de mens nog steeds het laatste woord. “In theorie zou het mogelijk zijn om met één muisklik automatisch 10.000 mails te sturen naar prospecten, maar vooralsnog doen we dat niet. Machine learning heeft steeds een omkadering nodig. Het algoritme trainen, vergt nog altijd menselijke supervisie,” benadrukt Meire. Hij geeft wel zelf toe dat de modellen steeds complexer worden en het dus moeilijker wordt om te begrijpen waarom de software nu net een bepaalde output geeft.

Efficiënte allocatie

“Wat mensen AI noemen, gaat meestal vooral om goede data mining,” nuanceert hij. “Er is tegenwoordig steeds meer open data. Zo is er het LiDAR-hoogtemodel, en onder impuls van de EU worden ook bouwvoorschriften steeds meer online beschikbaar.” Door in kaart te brengen wat er op welk perceel staat en wat er in theorie op zou mogen, hoopt March op termijn zelfs bij te dragen tot een efficiëntere ruimtelijke ordening. En ten slotte willen ze in de toekomst ook meer lokale makelaars met hun datamodel laten werken. Die kennis in combinatie met een sterk lokaal netwerk, daarmee kan je volgens Meire en zijn collega’s pas echt bergen verzetten.

_

March in getallen

• Opgericht in 2020
• 13 medewerkers

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo