LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken

Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen.

De transitie versnelt. Een aantal voorbeelden in dit magazine laten zien dat die impact heeft op alle sectoren en heel wat activiteiten betreft. Laten we hopen dat dit een wake-upcall is voor bedrijven die achterlopen. Want hoe langer zij wachten, hoe moeilijker de taak zal zijn … en hoe meer voorsprong hun meer verdienstelijke collega’s zullen nemen.

Neem bijvoorbeeld de rapportage. De eerste stap voor bedrijven om hun CO2-uitstoot te verminderen, is deze te meten. Vanaf 2024 zullen bepaalde bedrijven cijfers moeten publiceren, te beginnen met de grootste onder hen. Maar het zou een vergissing zijn om te denken dat kleine bedrijven hier nog niet mee te maken hebben. De rapportage heeft niet alleen betrekking op hun eigen uitstoot, maar ook op de uitstoot die elders in de toeleveringsketen wordt veroorzaakt. Logistieke dienstverleners zullen hen dus cijfers moeten aanleveren.

Een ander voorbeeld is de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), die in de maak is en een onvermoede impact zal hebben op de toeleveringsketen. Het doel is niet alleen om verpakkingen meer te recyclen, maar ook en vooral om ze te hergebruiken. We zullen ons moeten aanpassen aan een nieuw soort logistieke stromen.

De energietransitie wordt overigens niet alleen door Europa opgelegd. “Koolstofneutraliteit wordt straks een element waar je niet meer omheen zult kunnen wanneer je wil deelnemen aan een aanbesteding,” zegt Didier Weerts in ons interview.

Tegelijkertijd zijn er ook andere trends dan duurzaamheid waar te nemen, met name in de logistieke vastgoedmarkt. U leest er alles over in ons betreffende dossier.

Veel leesplezier!

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo