Van Moer gaat volop voor multimodale ambities in Brussel

Logistiekspeler Van Moer Logistics breidde in juli 2023 zijn concessie in het Brusselse havengebied uit. Chief Operations Officer Nick Jolley praat ons bij over de multimodale ambities van het bedrijf, die van Brussel meer dan ooit een havenstad moeten maken.

“Op de nieuwe concessie maken we op het braakliggende terrein werk van een magazijn met twee verdiepingen,” legt Jolley uit. “De benedenverdieping zal 16.500 vierkante meter magazijnruimte omvatten, de bovenverdieping 14.500 vierkante meter. De plannen worden ontwikkeld in samenspraak met verschillende Brusselse beleidspartijen.”

Het nieuwe magazijn zal vooral worden ingezet voor stadsdistributie. De uitlevering van de goederen wordt in handen gegeven van gespecialiseerde logistieke partners met ervaring in de last mile. Van Moer houdt zich dan vooral bezig met het warehousing-aspect. “Het wordt een state-of-the art-magazijn met een mooie gevel,” zegt Nick Jolley. “Van de operatoren in het havengebied wordt verwacht dat ze op die manier ook de buurt helpen op te waarderen.”

Het nieuwe magazijn wordt zo ingericht dat cargobikes, bestelwagens en kleine vrachtwagens er gemakkelijk beleverd kunnen worden. Maar het multimodale aspect wordt zeker niet vergeten. Spoornetbeheerder Infrabel werkt aan de ontsluiting van de spoorverbinding met de nieuwe concessie, zodat zoveel mogelijk goederen per spoor kunnen worden aangeleverd. Medio mei zou de eerste trein over het traject kunnen rijden.

Aan de waterzijde wordt werk gemaakt van een nieuwe kaaimuur, die naar verwachting in januari 2025 klaar moet zijn. De portaalkraan van de naburige TTB-terminal, waar Van Moer vandaag al actief is, zal dan ook op de nieuwe concessie kunnen worden ingezet. Er zijn ook plannen voor een tweede havenkraan om de behandeling van watergebonden goederen, of het nu gaat om containers, bulk- of breakbulkgoederen, efficiënter te maken.

“Wat multimodaliteit betreft staan we op een kruispunt,” zegt Jolley. “De ambities van Van Moer zijn duidelijk en de Green Deal zorgt ervoor dat alle actoren in de keten moeten nadenken over de verduurzaming van hun transportprocessen. Wat de mentaliteit betreft, staan we op een kruispunt: vandaag is multimodaliteit voor sommige spelers vooral nog een kosten-batenanalyse, maar dat zal veranderen wanneer de normen en verwachtingen rond duurzaamheid nog verstrengen. Bovendien is multimodaal transport in bepaalde gevallen vandaag al goedkoper dan klassiek transport.”

Hoe past het Brusselse project in de bredere strategie van Van Moer? “We hebben sinds 2011 ervaring met watergebonden projecten,” zegt Jolley. “Zo bouwden we in Grimbergen en later in Grobbendonk watergebonden terminals uit die verkeer van de weg halen, op een manier die flexibel is en beter voor het milieu.”

Vandaag werkt Van Moer in Brussel vooral rond containers, staal en de doorvoer van goederen richting La Louvière. Voor de invulling van de toekomstige stadsdistributieactiviteiten wordt in samenspraak met de Brusselse autoriteiten nagegaan welke noden er precies zijn op dat vlak in de hoofdstedelijke regio. De aanvoer van bouwmaterialen is een evidente piste. “De geplande magazijnruimte wordt opgedeeld in drie segmenten, zodat verschillende klanten er terecht kunnen. We merken ook dat er steeds meer vraag is naar kleinere segmenten in grotere logistieke gehelen,” zegt Jolley. Tegelijkertijd wordt nu al werk gemaakt van de zoektocht naar medewerkers. Het project zou zo’n 150 jobs creëren.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo