Windrose, kans of illusie?

Wen Han, CEO van Windrose Technologies, vertelde de krant Le Monde dat hij van plan is een fabriek voor elektrische trucks te bouwen in Antwerpen. Dat doet heel veel stof opwaaien. Maar heeft de in China ontworpen elektrische truck, die sterk geïnspireerd is op de Tesla Semi, überhaupt een kans om door te breken op de Europese markt?

Windrose Technology is een start-up. Het bedrijf werd in 2022 opgericht door Wen Han, afgestudeerd aan de Stanford University en vier jaar lang Chief Strategy and Financial Officer bij Plus, een Californisch bedrijf dat autonome rijsystemen voor vrachtwagens ontwikkelt. Het Chinese bedrijf heeft meer dan 100 ingenieurs in zijn R&D-afdeling en is er trots op dat het verschillende grote internationale groepen (Decathlon, Coca-Cola, Toys’r’Us en JB Hunt) in zijn adviesraad heeft opgenomen.

Een van de interessante partnerschappen die Windrose heeft gesloten, betreft de projectontwikkelaar Goodman, die ook in België aanwezig is. In China rekent Goodman sportretailer Decathlon tot zijn klanten. Beide bedrijven werken samen met Windrose en de Duitse apparatuurfabrikant Borg-Warner aan de ontwikkeling van een oplaadsysteem van 1 megawatt. Decathlon was ook een van de eerste klanten die Windrose test op een van zijn logistieke sites in China, en het gerucht gaat dat het klaar is om er nog een te testen in de haven van Duinkerke.

Krachtig (maar homologeerbaar?)

In minder dan twee jaar tijd heeft Windrose Technology verschillende exemplaren ontwikkeld en gebouwd van een elektrisch aangedreven 6×2 trekker, waarvan wordt beweerd dat hij een bereik heeft van 600 kilometer met een totaalgewicht van 49 ton, dankzij batterijen met een totale capaciteit van 729 kWh. In verschillende Europese landen zou deze elektrische truck met een gewicht van 48 ton (44 ton + 4 ton extra MTM om het extra gewicht van de elektrische aandrijving te compenseren) in de toekomstige regelgeving voor maten en gewichten zijn toegestaan.

De door Windrose ontwikkelde truck onderscheidt zich ook in andere opzichten: de chauffeur zit centraal (net als in de Volta Zero) en er worden camera’s gebruikt in plaats van achteruitkijkspiegels, maar de secundaire schermen aan weerszijden van het stuur lijken een vrij groot deel van het directe gezichtsveld van de chauffeur in beslag te nemen. Windrose zal nu vrij snel moeten voldoen aan de nieuwe Europese eisen voor direct zicht. Bovendien zouden de buitenafmetingen van de trekker hem ongeschikt maken voor het trekken van alle soorten opleggers met een lengte tot 13,6 meter. De totale hoogte zou ook een obstakel kunnen vormen.

De Europese typegoedkeuring kan in elk Europees land worden verkregen, maar vereist dezelfde procedures als voor elk nieuw vrachtwagenmodel dat bestemd is om op het continent op de markt te worden gebracht, inclusief crashtests. Volgens onze Franse collega TRM24, die het agentschap China Daily citeert, heeft Windrose een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Duitse certificeringsinstantie TÜV SÜD om zijn vrachtwagen daar te laten goedkeuren.

Tot slot is de aankondiging van Wen Han dat het een fabriek in Antwerpen wil bouwen enigszins raadselachtig, aangezien dit jonge merk zelfs in China de assemblage van zijn producten uitbesteedt aan Anhui Jianghuai Automotive, oftewel JAC motors. Windrose mag voor Antwerpen niet worden wat Thunder Power was voor Charleroi. Dat was in 2018… enkele weken voor de regionale en parlementsverkiezingen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo