Vandaag zitten de vakbondsorganisaties rond dezelfde tafel als vertegenwoordigers van GRW, het Zuid-Afrikaanse bedrijf dat gelieerd is aan Schmitz Cargobull en dat de divisie ‘industriële voertuigen’ van Van Hool overneemt. De industriële activiteit zou binnenkort hervat kunnen worden maar enkel met tankopleggers, containers en containerchassis.
Afgelopen maandag zijn een vijftigtal werknemers terug aan het werk gegaan in de busfabriek. Volgens onze informatie gaat het enkel om het herstarten van de productie van onderdelen die nodig zijn om de busfabriek in Macedonië opnieuw op te starten, aangezien het niet de bedoeling van de koper, VDL, is om de busproductie in Koningshooikt te behouden.
Wat opleggers betreft, zijn de activiteiten nog niet hervat, maar het zou vrij snel weer op gang kunnen komen. Vandaag vindt er een belangrijke vergadering plaats tussen vakbondsvertegenwoordigers en GRW. “De eerste contacten die we met GRW hebben gehad, hebben ons enigszins gerustgesteld”, legt Hans Veneerdewegh van ABVV uit. “GRW is duidelijk geen financiële koper. Het zijn industriëlen die in België opleggers willen gaan produceren. Ze hebben ons al verteld dat ze een gloednieuwe fabriek willen bouwen. De gebouwen bij Van Hool zijn in de loop der jaren gegroeid, maar het hele complex is niet meer efficiënt genoeg.”
“De overname van een merk als Van Hool, dat bekend staat om zijn prominente merkaanwezigheid en uitzonderlijke voertuigkwaliteit, is een cruciale stap voor GRW,” zegt GRW CEO, Gerhard van der Merwe. “Hiermee kunnen we ons productportfolio verder uitbreiden. De Van Hool-fabriek zal de productie van roestvrijstalen tankopleggers, containers, gastankers, cryogene tankers en containerchassis voortzetten.” Het lijkt dus gedaan met de huifopleggers van Van Hool.
De herlancering van de opleggerproductie zal naar verwachting ongeveer 300 banen besparen.